המדריך המלא לתרופות נגד דיכאון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תרופות דיכאוןכאשר התרופות ממשפחת ה- SSRI (כמו ציפרלקס ופרוזק למשל) נכנסו לחיינו בתנופה אי שם בשנות השמונים של המאה הקודמת, טיפול תרופתי שנועד לסייע לסובלים מדיכאון על צורותיו השונות נחשב לעניין שמוטב להסתיר ולהצניע.

החדשות הטובות הן שבמהלך העשורים האחרונים לא מעט השתנה בתחום הטיפול התרופתי בדיכאון כמו גם ביחס של החברה כלפי הסובלים מדיכאון וכיום הנושא לא מעורר עוד בושה או כלימה. כמו כן כיום גם רופאי משפחה של עברו התמחות בפסיכיאטריה, מורשים לרשום למטופליהם מרשמים לתרופות נגד דיכאון.

כיצד פועלות התרופות האנטי דיכאוניות?

רוב רובן של התרופות המשמשות לטיפול בדיכאון משפיעות בצורה זו או אחרת על האיזון בין מספר חומרים במוח הנקראים נוירוטרנסמיטרים או מוליכים עצביים. אנשים הלוקים בדיכאון סובלים מחוסר איזון ברמות המוליכים העצביים השונים והתרופות מסייעות להם ליהנות מזמינות גבוהה יותר של סרוטונין ודופמין בעיקר. היעילות של התרופות השונות הופכת לגבוהה יותר, כאשר הן ניטלות במקביל לטיפול פסיכולוגי אם כי הן נחשבות ליעילות מאוד גם כשהן ניטלות ללא טיפול נפשי.

באילו מצבים מתעורר הצורך להחליף את התרופה?

בדרך כלל עד שניתן להרגיש את ההשפעה של התרופות השונות חולפים בין עשרה ימים לחודש כשברוב המקרים יש להמתין אפילו תקופה ממושכת יותר עד שניתן ליהנות מההשפעה המרבית של התרופות. עם זאת, במקרים מסוימים, הדיכאון לא יגיב היטב או לא יגיב כלל לתרופה שייטול המטופל ובמקרים האלו בדרך כלל ינסה הרופא להחליף את התרופה שניתנה למטופל בתרופה אחרת או בטיפול אחר נגד דיכאון.

אם המטופל לא נהנה משיפור בתסמינים לאחר ארבעה עד שישה שבועות מהיום שבו החל ליטול את התרופה, עליו לעדכן בכך את הרופא המטפל בו ללא דיחוי. במצב זה ייתכן כי הרופא ימליץ על הגדלת המינון, אך כפי שציינו, לא אחת התרופה תוחלף בתרופה אחרת או בטיפול אחר.

מה יש לעשות אם מתעורר הרצון להפסיק את הטיפול התרופתי?

העיתוי המתאים ביותר להפסקת הטיפול התרופתי נקבע על ידי הרופא בשיתוף פעולה מלא עם המטופל. עם זאת, חל איסור מוחלט על הפסקת הטיפול ללא אישור של הרופא המטפל, על דעת המטופל בלבד. לרוע המזל, מטופלים רבים שמרגישים כי מצב רוחם השתפר בעקבות הטיפול, מחליטים ביום בהיר אחד על דעת עצמם להפסיק את הטיפול התרופתי ובעקבות זאת סובלים מחזרה של התסמינים.

עוד יש לציין כי לא ניתן להפסיק את השימוש בתרופות נגד דיכאון באופן פתאומי מחשש להופעה של תסמיני גמילה. לאור כל זה, בכל מצב שבו המטופל מעוניין לסיים את הטיפול התרופתי מסיבות כאלה ואחרות, עליו להתייעץ על כך עם הרופא המטפל בו ולהימנע מהפסקת הטיפול באופן עצמאי.

מה הן תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי נגד דיכאון?

לכל תרופה נגד דיכאון ישנן תופעות לוואי מסוימות כשישנן תופעות לוואי שנחשבות לשכיחות יותר וישנן שנחשבות לנדירות יחסית. בין היתר תרופות נגד דיכאון עלולות לגרום להפרעות שינה, ירידה בחשק המיני, יובש בפה, הזעת יתר ועוד. חשוב מאוד לעקוב אחרי התסמינים שמופיעים במטופל במהלך הטיפול ובמידת הצורך, לבצע שינויים במינון או בסוג התרופה.

במקרים מסוימים על מנת להתמודד עם תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי בדיכאון יומלץ למטופל להתחיל ליטול תרופות נוספות. בדרך כלל התופעות השליליות חולפות תוך מספר שבועות מהתחלת הטיפול אך בכל מקרה חשוב עוד לפני התחלת הטיפול להכיר את התופעות השונות בדגש על התופעות המחייבות התייחסות רפואית מידית.

עוד בנושא:

התמודדות לאחר הפסקת השפעת התרופות נוגדות הדיכאון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן