בעיות רגשיות אצל בני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בעיות רגשיות אצל בני נוערהורות לבני נוער אף פעם אינה קלה. אך כאשר המתבגר אלים, מדוכא, מתמכר לאלכוהול או לסמים, ומתנהג באופן פרוע, המצב עשוי להיות מכריע. ההורים מותשים, שוכבים ערים בלילה ודואגים היכן המתבגר נמצא, עם מי, ומה הוא עושה.

לעיתים הם מתייאשים מהניסיונות הכושלים לתקשר, המאבקים האינסופיים וההתרסה הגלויה. לחלופין, הורים עשויים לחיות בפחד מפני שינויים במצב הרוח של המתבגר המתבטאים באלימות והתפרצויות כעס.

בעוד שהורות לבני נוער מוטרדים נראית לעיתים כמשימה בלתי אפשרית, קיימים צעדים בהם ניתן לנקוט על מנת להקל את הלחץ ממנו סובל המתבגר, להפחית באופן משמעותי את הכאוס בבית ולסייע לו להפוך להיות בוגר צעיר מאושר ומוצלח יותר.

מה ההבדל בין התנהגות נורמאלית לבין התנהגות של מתבגר מוטרד?

בנעוריהם, מתבגרים מתחילים לבקש את עצמאותם ולמצוא את זהותם. שינויים התנהגותיים רבים, עשויים להיראות להורים מוזרים ובלתי צפויים. הילד המתוק והצייתן שנראה שלעולם לא יוכל להיפרד מהם, נראה כעת מנותק רגשית, מגיב בזעם על כל תרחיש או טורק דלתות. אך התנהגות זו אינה מעידה על בעיות רגשיות של בני נוער. למרבה הצער, זוהי התנהגות נעורים רגילה.

הורים לבני נוער עם בעיות רגשיות מתמודדים עם אתגרים משמעותיים. זה נכון במיוחד אם המתבגר מתמכר לסמים או אלכוהול, וחווה בעיות התנהגותיות, רגשיות או בעיות למידה מעבר למצבים הרגשיים הנורמאליים בגיל ההתבגרות.

הוא עשוי להפגין שוב ושוב התנהגויות מסוכנות כגון אלימות, בריחה מבית הספר, שתיית אלכוהול, שימוש בסמים, התנהגות מינית פרועה, פגיעה עצמית או התנהגות רגשית חריגה המעידה על בעיות נפשיות כגון דיכאון, חרדה או הפרעות אכילה.

בעוד שלא כל התנהגות שלילית חוזרת עשויה להוות סימן לבעיות רגשיות בסיסיות, חשוב שההורים יבינו מהי התנהגות נורמאלית במהלך ההתפתחות בגיל ההתבגרות, ומהי ההתנהגות אשר עשויה להצביע על בעיות חמורות יותר.

מתי מדובר בהתנהגות חריגה?

אלו הן מספר שיטות המסייעות להורים להבין אם המתבגר עשוי להזדקק לטיפול נפשי

שינויים במצב הרוח – הורים מכירים את ילדם טוב יותר מכל אחד אחר, ויכולים לזהות שינויים שאינם אופייניים במצב הרוח, כגון בכי תכוף, התפרצויות כעס, הסתגרות, ושינה מוגברת.

שינויים התנהגותיים – התנהגותו עשויה להשתנות והוא נראה פתאום כאדם אחר. מצב זה עשוי להצביע על בעיות רגשיות.

השלכות בלימודים – בעיות רגשיות עשויות להסיח את דעתו, לפגוע בריכוז, בביצועים בלימודים וביכולת לקיים מערכות יחסים עם חברים.

אנרגיה פיסית – מתבטאת בשינויי אכילה ושינה, כאבי בטן תכופים, כאבי ראש, כאבי גב, והזנחת המראה האישי וההיגיינה, כגון רחצה בתדירות נמוכה וחוסר שמירה על טיפול. אלו הם סימנים המעידים על הצורך בטיפול נפשי.

התמכרויות – המתבגר משתמש בסמים או באלכוהול, פוגע בעצמו, סובל מהפרעות אכילה או מפגין צורות אחרות של בריחה מהתמודדות עם מצבים רגשיים, מתוך מאמץ להרגיש טוב יותר. התנהגות זו מחייבת טיפול נפשי.

אם הורים עדים לסימנים אלו, עליהם לפנות לקבלת עזרה מקצועית. טיפול נכון מזהה את הבעיות הרגשיות מהן סובל הילד, והמטפל מרכיב תוכנית טיפול מתאימה המסייעת למתבגר לשוב לחיים מאושרים ומוצלחים.

עוד בנושא:

פסיכיאטר לטיפול בבני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן