אבחון דיכאון באמצעות שאלונים פסיכיאטריים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אבחון דיכאוןאבחון הפרעות פסיכיאטריות מצריך ידע רב, מיומנות לא מעטה וכמובן שגם הכשרה מתאימה. אי לכך, האבחנה הפסיכיאטרית יכולה להתקבל רק לאחר שהנבדק עבר אבחון פסיכיאטרי מקיף על ידי פסיכיאטר בעל רישיון.

אבחנה של הפרעה פסיכיאטרית משפיעה במידה רבה על עתידו של הנבדק, על הדימוי העצמי שלו, על הטיפול שיצטרך לעבור ועוד. אי לכך, בשאלונים השונים שניתן למצוא ברשת האינטרנט בלחיצת כפתור, טמונה סכנה גדולה מאוד ומומלץ להימנע מהם במידת האפשר.

גם כאשר מתבצע תהליך אבחוני באופן מקצועי ותקין על ידי פסיכיאטר, לא נעשה שימוש בשאלונים שכן האבחון מבוסס בעיקר על שיחה בין הנבדק למאבחן. כמובן שהמאבחן שואל את הנבדק שאלות במהלך האבחון, אך לא מדובר בשום אופן בשאלות סגורות שהתשובה עליהן יכולה להיות כן או לא בלבד.

כמו כן איש המקצוע האמון על קביעת האבחנה לא מציג בפני הנבדק מספר תשובות מתוכן הוא צריך לבחור את המתאימה ביותר עבורו באופן אישי. במילים אחרות, כל השאלות הנשאלות בתהליך האבחון הן שאלות פתוחות.

מה הם השאלונים האינטרנטיים?

משנה לשנה האינטרנט מצליחה לפלוש לעוד ועוד תחומים בחיינו ונראה שהיה זה רק עניין של זמן עד שתצליח לפלוש גם לתחום הדיאגנוזות הרפואיות. לפיכך אין זה פלא שכיום ניתן להשיג בקלות בלתי נתפסת שאלונים שלכאורה מאפשרים לגולשים לאבחן הפרעות פסיכיאטריות באמצעות מענה על שאלות פשוטות.

לא נוכל להדגיש זאת מספיק ועדיין נעשה זאת – לא זו בלבד שאדם שלא הוכשר לכך לא רשאי ולא מסוגל לתת אבחנה פסיכיאטרית, אלא שגם פסיכיאטר לא מסוגל לספק אבחנה בנוגע לעצמו.

שאלונים למדידת ההשפעה של הטיפול

בכל זאת ברצוננו לציין כי ישנם שאלונים שניתן לעשות בהם שימוש, כל עוד המטופל הונחה לעשות כן על ידי הרופא המטפל בו. הכוונה היא למשל לשאלון המודד את ההשפעה של הטיפול הפסיכיאטרי. מדובר בשאלון המכיל הצהרות שונות הנוגעות לדיכאון כשהנבדק צריך לסמן על סולם ליקרט הנע בין 0-5, כיצד הוא מרגיש ביחס לכל הצהרה והצהרה.

בין היתר מדובר בהצהרות כמו לדוגמה "העתיד נראה לי חסר תקווה", "אני עצוב ולא מאושר", קשה לי לקבל החלטות", אני אשם" ועוד. כאשר אדם שאובחן כסובל מדיכאון מקבל טיפול פסיכיאטרי, באפשרותו למלא את השאלון אחת לשבוע מבלי להסתכל על השאלונים שמילא בשבועות הקודמים וכך לבחון ממבט על את ההתקדמות במצבו.

שאלונים להערכת הצורך בפנייה לאבחון

סוג נוסף של שאלונים שיכולים להועיל במידה מסוימת לאנשים הסובלים מתסמינים שונים שיכולים להתאים לדיכאון, הם שאלונים שמטרתם להצביע על האפשרות של פנייה לאבחון. שאלונים כאלו נקראים "שאלוני סימפטומים לדיכאון". שאלון מפורסם מסוג זה פורסם למשל על ידי האיגוד הלאומי לבריאות הנפש בארצות הברית. השאלון מכיל עשר שאלות סך הכול, עליהן יש לענות בחיוב או בשלילה.

אם הנבדק ענה תשובה חיובית על חמש שאלות לפחות, לפי האיגוד ייתכן כי הוא סובל מדיכאון קליני ולכן באפשרותו להפיק תועלת מפנייה לאבחון. להלן כמה דוגמאות לשאלות המופיעות בשאלון זה: "האם אתה חש רגשות אשם"? "האם אתה חש חסר תקווה או חסר אונים"? "האם אתה עצוב או חסר מנוחה"?.

ישנו מגוון רחב של שאלונים דומים שמטרתם לבדוק האם קיימת אפשרות לפיה הנבדק סובל מתסמינים שונים המצדיקים פנייה לאבחון פסיכיאטרי. שאלונים מקוונים השייכים לקטגוריה הזו נקראים באנגלית ODST, ראשי התיבות של online depression screening test (בדיקת סקר מקוונת לדיכאון). מידע נוסף על אבחונים פסיכיאטריים תוכלו למצוא באתר המקיף avhana.co.il

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן