דיכאון אצל האם מגביר את הסיכון לאוטיזם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

 דיכאון אצל האם מגביר את הסיכון לאוטיזםמחקר חדש מצא קשר בין דיכאון אצל האם לבין הסיכוי לאוטיזם אצל התינוק. במחקר המקיף אשר כלל מיליון וחצי ילדים נמצא ונקבע כי הגלולות נגד דיכאון אותן נוטלות היולדות אינן הסיבה והגורם לאוטיזם אלא דווקא הדיכאון עצמו ממנו סובלת האם אשר מוביל לבעיות התפתחותיות ולהפרעות קשב.

שינוי כיוון באשר לסיבה לאוטיזם

תוצאות המחקר מהוות שינוי כיוון מחשבתי בקרב המומחים והציבור אשר סברו כי נטילת הגלולות נגד דיכאון היא אשר גורמת לאוטיזם ולבעיות התפתחותיות שונות, נשים רבות אשר היו מצויות בדיכאון בזמן ההיריון נמצאו עד עתה בדילמה קשה האם להמשיך ולקחת את הגלולות על אף הסיכונים אליהם נחשף התינוק בעקבות כך.

אך כעת, המחקר אשר פורסם בשבועון האמריקאי "טיים" לצד מחקרים רבים אחרים אשר נערכו בתחום בידי איגוד הרפואה האמריקני משנים את התמונה וטוענים כי התרופות נגד דיכאון אינן הסיבה לאוטיזם אלא גנים אצל האם הקשורים למחלות נפש.

נתוני המחקר

הנתונים מראים כי נשים אשר נטלו תרופות נגד דיכאון בזמן ההיריון היו בסבירות גבוהה יותר ללדת ילד עם אוטיזם, אולם הסיב לכך נותרה בגדר שאלה: האם מדובר בתרופות הגורמות לנזק או שמא גורמים אחרים? השאלה הזו נותרה פתוחה עד למחקר האחרון.

במהלך המחקר נבדקו מיליון וחצי ילדים אשר אמותיהם נטלו את התרופות במהלך ההיריון ועסק בשאלה זו מתוך ניסיון לברר האם האוטיזם נגרם בשל השימוש בגלולות או דווקא בשל הדיכאון עצמו ממנו סבלה האם? המסקנות של החוקרים העלו כי גורמים גנטיים וסביבתיים היוו את הסיבות לאוטיזם ולהפרעות נוספות ולא הגלולות.

השפעות גנטיות וסביבתיות

המחקר בדק והשווה בין ילדים אשר אמותיהם נטלו גלולות אלה לפני ההיריון לבין כאלה אשר החלו את השימוש בתרופות במהלכו. במקביל נבדו גם גברים אשר נטלו את התרופות וזאת במטרה לקבוע את השפעתם של גורמים גנטיים לנטייה לפתח אוטיזם.

התוצאות הראו כי ילדים אשר נולדו לאימהות אשר נטלו את התרופות נטו יותר להיות מאובחנים באוטיזם לעומת ילדים אשר נולדו לאימהות אשר לא השתמשו בתרופות. אולם לאור בחינה שך כלל הגורמים אשר עשויים להצביע על הקשר נמצא כי האוטיזם לא נגרם בשל החשיפה לתרופות בזמן ההיריון אלא בשל גורמים גנטיים אצל האם והאב וכן כתוצאה מהשפעות סביבתיות.

הקשר בין דיכאון לאוטיזם

העלייה בשכיחות האבחונים לאוטיזם מעלה את החשד כי קיים קשר בין הדברים וזאת נוכח  העלייה המקבילה בשימוש בתרופות נגד דיכאון. תוצאות המחקר אינן חד משמעיות לחלוטין, נמצא כי דיכאון של האם מגדיל את הסיכון להפרעה מהספקטרום האוטיסטי, אולם הוכח סטטיסטית כי נטילת התרופות מעלה אף היא את הסיכון לכך.

הסיבות לאוטיזם הינן מגוונות ולכן קשה לקבוע האם התרופות או הדיכאון אצל האם הוא הגורם הבלעדי והישיר, בעל מקרה לנוכח הממצאים, לא ניתן לשים את האצבע על הגורם להיווצרות האוטיזם אולם ברור וידוע כי דיכאון של ההורים משפיע על התפתחות התינוק כאשר המומחים נחלקים בין אלה הטוענים כי הסיבה המובהקת היא התרופות לעומת אחרים אשר מוצאים את הקשר דווקא בדיכאון עצמו.

חשוב להדגיש כי הממצאים אינם חד משמעיים כך שאין מדובר בקביעה מוחלטת, השאלה באשר לגורם לאוטיזם נותרה פתוחה והצורך לבדוק האם ה"אשם" הוא בתרופות או בדיכאון אצל האם מחייבות בדיקות ומחקר נוספים והאימהות יצרכו בשלב זה להכריע בעצמן בהתייעצות עם הרופאים האם ליטול את התרופות בזמן ההיריון או שהחשש לכך שאולי בכל זאת יגרם נזק לתינוק יגבר.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם על:

השיטה שפיתחה טלי אנגור להפחתת תסמיני אוטיזם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן