איך נזהה מאניה דפרסיה בבן הזוג שלנו?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לזהות מאניה בבן הזוג שלנומאניה דפרסיה, הידועה אף כהפרעה דו קוטבית, היא מצב נפשי הגורם לשינויים קיצוניים במצבי הרוח. שינויים אלו מאופיינים ב"שיאים", שהם המאניה, וב"שפל", שהוא הדיכאון. התקפי המאניה והדיכאון משתנים מאדם לאדם ועשויים להימשך מספר שעות, מספר ימים, מספר שבועות או אפילו מספר חודשים.

לעיתים, תקופות של רגשות עזים אלו הן כה קצרות וכה מרובות, עד שאנשים רבים אינם יכולים להיות מודעים לכך שהם סובלים ממאניה דפרסיה. לעיתים מחזורי ההפרעה כה חזקים ותכופים, עד שקשה מאוד לנהל חיים נורמאליים, שלא לדבר על מערכות יחסים נורמאליות.

בעוד שאיש מקצוע מומחה בתחום בריאות הנפש, הוא לבדו המוסמך לקבוע את האבחנה הנכונה של מאניה דפרסיה, לעיתים יכול אדם להבחין כי בן או בת זוגו סובל מההפרעה. לימוד הנושא אינו כואב, וידיעת התסמינים יכולה ללמד כיצד ניתן לסייע לבן זוגו הסובל מההפרעה ולעודד אותו לפנות לקבלת טיפול מקצועי.

סימני מאניה דפרסיה

בן זוג לאדם הסובל מהפרעה זו יכול להבחין בסימנים שונים המעידים על נוכחות ההפרעה, באמצעות מספר סימנים התנהגותיים ורגשיים שיכולים להעיד על כך שיש לפנות לקבלת טיפול מקצועי.

אנשים עם מאניה דפרסיה חווים לסירוגין תחושות דיכאון ותחושות מאניה, וביניהם תקופות נורמאליות. לעיתים קל יותר לזהות התקפי דיכאון, הכולל עצב ממושך, חוסר יכולת להתרכז, חוסר אנרגיה, קשיי הירדמות ומחשבות אובדניות. אך אנשים עם מאניה דפרסיה נוטים לחוות שינויים בלתי צפויים נוספים במצב הרוח, הכוללים עצבנות, אשמה, ותחושות חוסר מנוחה. הם אף נוטים לנוע ולדבר לאט, לישון הרבה ולעלות במשקל.

התקף מאניה קשה יותר לזיהוי, היות ואנשים רבים אינם מבינים את התסמינים. חלק מהתסמינים הנפוצים ביותר של מאניה הם:

חשיבה גרנדיוזית

גרנדיוזיות הוא מונח המשמש לתיאור תחושת חשיבות, כוח, או זהות אישית מוגזמת. במהלך התקף מאניה, אדם עשוי להשתמש במושגים גרנדיוזים, ולסבור שהוא טוב יותר מכפי שהוא באמת, או שהוא יכול לבצע סדרת משימות ולעבור אתגרים מורכבים בתקופה קצרה מאוד של זמן.

אנשים הסובלים ממאניה דפרסיה עשויים להתחיל תכניות פעולה מוגזמות ולנקוט בפעילות מרובה מידי, אותה הם אינם מסוגלים בסופו של דבר להשלים. רעיונות גרנדיוזים אלו מובילים אנשים לעסוק בפעילויות אימפולסיביות כגון מסעות הוצאות כספים מרובים, נהיגה פרועה והשקעות פיננסיות טיפשיות.

התרוממות רוח או אנרגיה מוגזמת – מאניה היא פשוט תחושה טובה מוגברת או תחושת אופוריה. במהלך התקף זה אנשים עשויים להיות מתוארים כמטורפים, היפראקטיביים או נרגשים יתר על המידה.

תאוצת מחשבות ודיבור – המחשבות והדיבור של אדם בהתקף מאניה לחוצים ביותר, והם נוטים לדבר בקול רם שאינו ברור. המחשבות המואצות מקשות עליהם להתרכז בדבר או בנושא אחד בכל פעם, ולעיתים קרובות הם מחלקים את השיח שלהם לסיפורי מעשיות מקוטעים.

ירידה בשינה – במהלך התקף מאניה, אדם נוטה להתעורר מספר שעות מוקדם מהרגיל, וחש מלא אנרגיה, למרות שישן פחות שעות. לעיתים הפרעות השינה כה חמורות, עד שאדם עשוי להיות ער במשך יומיים מבלי לחוש עייפות.

מיניות פרועה – במהלך התקף מאניה, אדם עשוי להיות פעיל יתר על המידה מבחינה מינית, ולחוות יצרים כגון חשק מיני מוגבר, פנטסיות מיניות, דרישות מיניות יוצאות דופן מבן או בת זוגו, לבצע אקטים מיניים בלתי הולמים, ולהשקיע כספים מרובים על פורנו ושכירת שירותי נערות ליווי.

סיוע לאדם אהוב הסובל ממאניה דפרסיה

אם בן או בת הזוג מציגים את סימני האזהרה האלו, חשוב לעודד אותו לפנות לקבלת טיפול מיידי. ללא אבחון וטיפול מתאים, תופעות אלו עלולות להפריע ליכולת האדם האהוב לחיות חיים נורמאליים, ויש להודות, זה מפריע גם לאדם המזהה את הסימנים, לחיות חיים נורמאליים ומאושרים בעצמו.

הטיפולים למאניה דפרסיה נרחבים וזמינים, וכוללים טיפולים מסורתיים כגון תרופות, פסיכותרפיה וטיפול קוגנטיבי התנהגותי, בנוסף לטיפולים הוליסטיים כגון יוגה, עיסוי, דיקור, תרופות צמחיות, ותוספי צמחים המסייעים לאדם להתחבר מחדש אל נפשו, גופו ורגשותיו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן