דיכאון אחרי הפלה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון עקב הפלהקבלת ההחלטה לעבור הפלה, בין אם יזומה עקב מום ולא יזומה, יכולה להיות קשה עבור חלק מהנשים. בעוד שאחרות מוצאת את הבחירה ברורה ביותר ומובנת מאליה בהתאם למצבן האישי, עדיין, קשה לצפות מראש את העוצמה בה תגיב אישה להפלה.

גם אם בתחילת או טרם התהליך אישה מרגישה בטוחה בבחירתה, בין אם מדובר בהפלה בכדורים מכוונת או בהפלה טבעית, היא עדיין עשויה לחוות תחושות דיכאון לאחר ההפלה. מספר קטן יותר של נשים חוות בסופו של דבר דיכאון קליני, אם כי בעולם הרפואה, הפלה אינה נחשבת בדרך כלל כסיבה לדיכאון. יחד עם זאת, יש להבין את היבטי ההפלות והדיכאון והקשר ביניהם.

הבנת הרגשות לאחר ההפלה

בעוד שחלק מהנשים מדווחות כי הן חשות הקלה לאחר ההפלה, אחרות נאבקות עם עצב, אשמה, כעס, בושה וצער. מספר נסיבות עשויות להטות מראש אישה לתחושת מצוקה ודיכאון לאחר ההפלה, למרות שלא קיימת דרך ברורה לנבא כיצד תרגיש כל אישה לאחר הפלתה.

כשההורמונים של אישה משתנים במהירות ושבים בחזרה למצב שהיה טרם ההיריון, אישה עשויה לגלות כי שינוי כימי זה גורם לה לנטות יותר לעצבות. במקרה זה, תחושות הדיכאון נוטות לחלוף בסופו של דבר, במיוחד כשההורמונים מתחילים להתייצב לאחר ההפלה.

חלק מהנשים הרגישות ביותר לפרסומי אמצעי התקשורת, המשדרים סוג של "התחסדות מוסרית", שלא לומר הקשיים המרובים אותם מערימות הועדות הרפואיות לפני ההליך. כל אלו גורמים לאישה לחוש "לא בסדר" או "רעה" לפני ההפלה.

למרבה הצער, מדובר בהשפעה אמיתית ביותר אשר עשויה להתרחש עקב ארגונים או מוסכמות חברתיות נגד הפלות. נשים שנאלצות לעבור הפלה בניגוד לרצונן נוטות אף הן לחוות יותר תחושות דיכאון לאחר ההפלה. הן מרגישות כי הן רעות במיוחד, היות ואינן מעוניינות בהפלה, וניצבות בפני תחושות מוגברות של עצב.

נשים שחוו הפלה זקוקות לרשת תמיכה

נשים עם רשת תמיכה משפחתית וחברתית חלשה, או שאין להן כל תמיכה, ניצבות בפני סיכוי גבוה יותר לחוות תחושות דיכאון לאחר ההפלה. הן עשויות להרגיש בודדות ומבודדות וחוששות מפני תחושות שאינן מוכרות להן לאחר ההפלה.

נשים החוות חיים עמוסים ומלחיצים עשויות אף הן למצוא שהן חוות תחושות עצב ומצוקה שאינם מוכרים להם לאחר ההפלה. חשוב שאישה תאפשר לעצמה זמן החלמה ראוי מבחינה פיסית ונפשית, ומומלץ ביותר לקחת פסק זמן מהעבודה או הלימודים.

תחושות נורמאליות

בעוד שזה נורמאלי לחוש רגשות צער ולחוות מספר תסמיני דיכאון, כגון עצב, לאחר ההפלה, רוב הנשים מתאוששות מהמצב. יחד עם זאת, חלק מהנשים מוצאות כי תחושות אלו מתעצמות יותר, ועשויות להמשיך ולפתח דיכאון קליני.

במצב בו אישה מוצאת כי תחושותיה מכריעות ביותר, שהיא אינה מצליחה להתמודד, במיוחד כשעבר זמן רב מאז ההפלה, עליה להתייעץ עם רופא ממקצועי. היא תגלה כי ייעוץ יעיל ביותר למצבה, ובהתאם לחומרת התסמינים, הרופא עשוי לרשום תקופה קצרה של טיפול בתרופות נוגדות דיכאון.

אם אישה סבלה בעבר מדיכאון, היא נמצאת בסיכון גבוה יותר לחוות דיכאון לאחר ההפלה, וחשוב לנקוט בצעדים נוספים על מנת לקבל ייעוץ פסיכולוגי ותמיכה מבני משפחה וחברים.

התמודדות לאחר ההפלה

מומלץ להעניק את הזמן הדרוש ובעיקר את הרשות לחוות את העצב ולהביע אותו לאחר ההפלה, כדי להירפא ולא להחמיר יותר את המצב. מומלץ לכבד את ההחלטה שהתקבלה ולקבל את העובדה כי זהו הצעד הטוב ביותר בו ניתן היה לנקוט בנסיבות האישיות. חשוב שאישה תאמין שהיא אדם טוב שביצע החלטה קשה ביותר.

חלק מהנשים מוצאות כי השתתפות בקבוצת תמיכה מועילה ביותר למצבן, כך שהן מרגישות בנוח לדבר עם נשים אחרות על הניסיון אותו עברו. לעיתים, הקשבה לנשים אחרות שעברו הפלה, יכולה להעניק פרופורציה לתחושות הדיכאון והחרדה, והקבוצה מסייעת להן לחוש פחות לבד כשהן יודעות שנשים אחרות חוות תחושות דומות.

חשוב ביותר שאישה תיקח את פסק הזמן הדרוש לה כדי להתאושש, אך עליה להישאר מודעת לתחושותיה, ולהתייעץ עם רופא אם תחושות העצב והדיכאון נמשכים זמן רב ומונעים מהן להתמודד עם החיים. עם טיפול מקצועי ורשת תמיכה, רוב הנשים יכולות לעבור את ההפלה ולצפות לעתיד חיובי.

עם זאת, חשוב להיות עם היד על הדופק ולהכיר את כל האבחונים והשיטות השונות למצבים בהן הפלות מתרחשות יותר מפעם אחת. אתר abortion.org.il מרכז מאמרים רפואיים ומקצועיים בתחום ושם תוכלו לקרוא את כל המידע הנחוץ. כמובן שאין האמור מחליף הנחיות רופא מטפל ונועד רק לשם הבנת הנושא בהרחבה.

ראו גם:

טראומה לאחר הפלה – איך מתמודדים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן