דיכאון לאחר הלידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון אחרי לידהלידת תינוק היא אירוע מלחיץ, ללא קשר להכנות המוקדמות והאהבה לתינוק החדש. תנודות במצב הרוח לאחר הלידה הן תופעה נורמאלית לחלוטין, אך אם התסמינים אינם נעלמים כעבור מספר שבועות, או שהם מחמירים, מדובר בדיכאון לאחר לידה, מצב המפריע ליכולת לטפל בילד, ולכן חשוב לפנות לקבלת טיפול מיידי על מנת לחוות אימהות מאושרת.

סימני ותסמיני דיכאון אחרי לידה

שלא בדומה לדכדוך חולף, דיכאון לאחר הלידה הוא בעיה רצינית יותר ממנה אין להתעלם. יחד עם זאת, אין זה תמיד קל להבחין בין השניים. בהתחלה עשוי המצב להיראות כמו תנודות רגילות במצבי הרוח, אך ההבדל הוא שבדיכאון לאחר לידה התסמינים חמורים יותר ועלולים לכלול מחשבות אובדניות או חוסר יכולת מוחלט לטפל בתינוק. התסמינים נמשכים גם תקופה ארוכה יותר.

הסימנים והתסמינים כוללים:

  • חוסר עניין בתינוק.
  • תחושות שליליות כלפי התינוק.
  • דאגה מפני פגיעה בתינוק.
  • חוסר טיפוח עצמי.
  • חוסר יכולת ליהנות מהתינוק או מפעילויות אחרות שבעבר גרמו להנאה.
  • חוסר אנרגיה ומוטיבציה.
  • תחושות חוסר ערך ואשמה.
  • שינויים בתיאבון או במשקל.
  • שינה מוגברת או מופחתת מהרגיל.
  • מחשבות חוזרות ונשנות אודות מוות או התאבדות.

דיכאון לאחר לידה בדרך כלל מתרחש זמן קצר לאחר הלידה ומתפתח בהדרגה במשך מספר חודשים, אך הוא עשוי אף להתרחש בפתאומיות, ובקרב חלק מהנשים, הסימנים הראשונים אינם מופיעים עד מספר חודשים לאחר הלידה.

גורמים וגורמי סיכון לדיכאון לאחר לידה

הגורמים המדויקים בגינם חלק מהאימהות החדשות מפתחות דיכאון לידה אינם ידועים, אך מספר גורמים וגורמי סיכון קשורים תורמים לבעיה.

שינויים הורמונאליים לאחר הלידה. נשים חוות ירידה משמעותית ברמות ההורמון אסטרוגן ופרוגסטרון. גם רמות בלוטת התריס עשויות לרדת, מה שמוביל לעייפות ודיכאון.

שינויים הורמונאליים מהירים אלו, בשילוב עם שינויים בלחץ הדם, תפקוד המערכת החיסונית, וחילוף חומרים, עשויים לעורר בקרב אימהות חדשות דיכאון לאחר לידה.

שינויים פיסיים – לידה גורמת לשינויים פיסיים ורגשיים רבים. ההתמודדות עם הכאב הפיסי בתהליך הלידה, או השינויים במשקל הגוף לאחר הלידה, מותירים אישה עם חוסר ביטחון לגבי האטרקטיביות הפיסית והמינית שלה.

מתח – לחץ הטיפול בתינוק עשוי אף הוא לגבות מחיר. אימהות חדשות סובלות לעיתים קרובות מחוסר שינה, ועשויות לחוש חרדה לגבי יכולתן לטפל כראוי בתינוק. מצבים אלו עשויים להיות קשים במיוחד לאחר הלידה הראשונה, הכרוכה בצורך להתרגל לזהות אישית חדשה לחלוטין.

חלק מהנשים נוטות יותר מאחרות לפתח דיכאון לאחר הלידה. גורמי הסיכון הם היסטוריה קודמת של דיכאון; היסטוריה חמורה של תסמינים קדם וסתיים; סיבוכים רפואיים הקשורים לאם או לתינוק; קשיים במערכות יחסים; חוסר תמיכה מבני משפחה או חברים.

טיפול מקצועי לדיכאון לאחר לידה

כשהתסמינים מחמירים או אינם נעלמים לאחר תקופה קצרה, יש לפנות לקבלת טיפול מקצועי. דיכאון לאחר לידה מגיב לאותם סוגי טיפול בדיכאון רגיל, והטיפול כולל קבוצות תמיכה, טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי.

טיפול פסיכולוגי או טיפול זוגי – פסיכולוג מסייע לאישה להתמודד בהצלחה עם הזהות החדשה של האימהות. אם הקשיים מבוססים על חוסר תמיכה בבית, ייעוץ נישואין מועיל ביותר.

טיפול הורמונאלי – טיפול בתחליפי אסטרוגן מסייע לדיכאון לאחר לידה. אסטרוגן נקבע בדרך כלל בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון. טיפול זה כרוך בסיכונים מסוימים, ולכן יש להתייעץ עם הרופא לגבי הטיפול הטוב והבטוח ביותר.

תרופות נוגדות דיכאון – למקרי דיכאון קשה לאחר הלידה, בו האישה אינה מסוגלת לטפל בעצמה או בתינוקה, תרופות נוגדות דיכאון הן אופציה. יחד עם זאת, צריכת התרופות צריכה להיות מלווה בטיפול פסיכולוגי, ופיקוח הדוק של רופא.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן