התקפי זעם בבני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התקפי זעם בבני נוערהתקפי זעם מתרחשים כשבני נוער מוצפים רגשות חזקים ומאבדים שליטה על רגשותיהם והתנהגותם. בדרך כלל, מדובר בחלק נורמאלי מגיל ההתבגרות, אך אם התפרצויות הזעם הופכות להיות תכופות וחמורות, יתכן שמדובר בבעיה המצריכה טיפול.

כשהזעם מתרחש, חשוב להישאר ליד הילד ולסייע לו להירגע. הוא ילמד בהדרגה כיצד להתמודד עם רגשותיו ויתחיל להתנהג באופן צפוי. אך אם המצב יוצא מכלל שליטה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש.

מהם התקפי זעם?

התקפים אלו מתרחשים כשבני נוער מאבדים שליטה על רגשותיהם והתנהגותם. הם אינם מסוגלים להירגע או שהם מוצפים מחשבות מסחררות הגורמות להתקפי הזעם שלהם להתלקח יותר. הצפת רגשות זו מפחידה אותם ואת ההורים.

מדי פעם, בני נוער עשויים להתפרץ בזעם, כשרגשותיהם סוערים. כשההורים מגיבים לרגשות אלו ולגורם המצית את הסערה, הם מצליחים בהדרגה ללמוד את הכישורים להתמודד עם רגשותיהם והתנהגותם.

לא כל הרגשות החזקים נחשבים להתקפי זעם. בני נוער יכולים להתנהג לעיתים באופן מרדני או כועס, אך אין פירוש הדבר שהם מאבדים שליטה או חווים התקף.

מה גורם להתקפי זעם?

השימוש במונח "זעם" הוא כוללני מדי, שכן כעס ותסכול המתבטאים בזעם, מהולים תמיד ברגשות אחרים. בני נוער החווים התקפי זעם עשויים להיות למעשה מבוהלים; מתוסכלים; מאוכזבים או כועסים על חוויות משפחתיות או חברתיות; ולעיתים, התנהלותם בחיי המשפחה, הלימודים והחברה, מציפה אותם וגורמת להם לחוש כאילו הם מאבדים שליטה.

התקף זעם פירושו לקות רגשית. בני נוער עם הפרעה זו עברו את שלב המרדנות והניסיון לשלוט בהוריהם ובסביבתם. זוהי קריאה לעזרה.

תסמיני התקפי זעם בבני נוער

בדרך כלל, התקפי זעם נמשכים כרבע שעה עד חצי שעה והם אינטנסיביים ביותר בדקות הראשונות. במהלך התקף, בני נוער עשויים לצעוק, לצרוח, לבכות, לבעוט בחפצים סביבם או לטרוק דלתות; פניהם מאדימות, הבעתם כועסת ביותר וגופם נוטה קדימה כמו לקראת קרב; ולעיתים, הם עשויים להפגין סימני אלימות.

התקפי זעם מתרחשים בדרך כלל כשבני נוער מבוהלים, מותשים רגשית או פיסית, או כשאינם אוכלים או ישנים היטב. לעיתים, במהלך ההתפרצויות, הם עשויים להתמוטט פיסית. התנהגות קשה זו עשויה להימשך למעלה מחצי שעה, ולעיתים שלוש פעמים ביום או יותר, אם מתברר שהילד סובל מבעיה רפואית, רגשית או חברתית הדורשת טיפול.

במקרים אלו, ההתפרצויות אינן נחשבות להתקף זעם טיפוסי. התנהגויות המעידות על מצבים חמורים יותר עשויות לכלול מכות, נשיכות, משיכות שיער או צביטות; זריקת או שבירת חפצים; ופציעה עצמית מכוונת.

אבחון ובדיקות

יש להתייעץ עם הרופא כשמתעוררת דאגה לגבי התקפי הזעם של בני הנוער או כשהוא מפגין התנהגות קשה אחרת. הרופא מסתמך על תיאורי ההורים את התנהגות הילד, ומבצע בדיקה גופנית והיסטוריה רפואית. הוא שואל שאלות על מנת להבין אם התקפי הזעם הם חלק מדפוסי התפתחות נורמאליים או שקיימים גורמים התנהגותיים או רפואיים אחרים האחראים למצב.

אם הרופא חושד שהתקפי הזעם של הילד הם סימן להפרעה אחרת, הוא מפנה את הטיפול לאיש מקצוע אחר מתחום בריאות הנפש, המיומן בהתמודדות עם בעיות התנהגות של בני נוער.

טיפול וייעוץ לבני נוער

סוגי טיפולים פסיכולוגיים רבים עוסקים בתקשורת על רגשות וחוויות, שיכולות לאתגר במיוחד בני נוער. בעבודה עם בני נוער, פסיכולוגים מרבים להשתמש בטיפולים המאפשרים לילדים לבטא את עצמם, כגון טיפול בדיבור או תרפיה באומנות.

בני נוער בכל הגילאים עשויים לחוש לא נוח, מפוחדים או מתביישים לתקשר את מה שהם חווים עם אדם מבוגר זר. אך פסיכולוג או מטפל מיומן ומקצועי יודע להתמודד עם תחושות אלו ולהפיגם, כך שהילד מתחיל לתקשר את אשר על ליבו, עד שהוא מסוגל לקבל את הכלים המסייעים לו לרסן התקפי זעם ולחיות חיים מאושרים יותר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן