הפרעות שינה עקב דיכאון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעת שינההפרעות שינה הן אחת הבעיות הנפוצות ביותר בחברה של היום. אנשים נשארים ערים עד מאוחר מידי ומתעוררים מוקדם מידי. להקלת הפרעות השינה הם נוטלים תרופות וכימיקלים שונים ומוצאים עצמם פעילים בשעות הלילה המאוחרות, בעיסוקים כגון עבודה, צפייה בטלוויזיה, או בילויים. בעיות אלו ניתנות לפתרון קל באמצעות הקפדה על "שכל ישר" אך מפתיע להיווכח כמה אנשים אינם מצליחים לעקוב אחר הרגלי שינה פשוטים ונאותים.

במאמר זה נתייחס להפרעות שינה במובן הפיזיולוגי ונדון איך להתמודד עמן, אך באותה נשימה נתייחס לתופעה של הפרעת שינה כחלק מתסמין מובהק של הפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה.

נדודי שינה

מצב זה מאופיין בחוסר יכולת לישון או חוסר יכולת לישון היטב בלילה. בעיות בריאות רפואיות ונפשיות רבות כמו דיכאון גורמות למצב זה, אשר עשוי להימשך מספר ימים עד שבועות, או להתבטא במצב כרוני המתרחש למעלה מחודש.

במקרים חמורים, הסובלים מנדודי שינה חווים עייפות, ישנוניות, קשיי ריכוז וקשיי חשיבה. אנשים רבים במצב זה חשים כי שמחת החיים נשדדה מהם, והמצב עשוי להוות תסמין של בעיית נשימה בלילה כגון דום נשימה בשינה, מחלה רפואית כגון אי ספיקת לב, תופעת לוואי של תרופות, או תסמין של חרדה חמורה או דיכאון.

בעוד שניתן לטפל בנדודי שינה עם תרופות, מצב כרוני עשוי שלא להגיב היטב לטיפול תרופתי, והתרופות אינן יעילות לטיפול שורשי בבעיה.

טיפול אצל מומחה לשינה מסייע בדרך כלל להגיע לשורש הבעיה. מטופלים רבים מגיבים היטב למה שמכונה "טיפול התנהגותי קוגנטיבי", במהלכו ניתן לשנות רעיונות שגויים אודות שינה. בנוסף, שיטות הרפיה וטכניקות התנהגותיות משמשות לסייע למטופלים להירדם. גישות אלו, בשילוב עם טיפול בכל ההפרעות הבסיסיות, נחשב בדרך כלל כגישה הטובה ביותר לטיפול בתסמין ההרסני של נדודי שינה.

דום נשימה בשינה

זוהי הפרעת שינה נפוצה והרסנית, והסיבה הנפוצה ביותר להפניית מטופלים למרכזי שינה. המילה דום נשימה פירושה באופן מילולי פשוט "חוסר נשימה". מטופלים עם מצב זה סוגרים למעשה את דרכי הנשימה שלהם בלילה.

חסימה נשימתית זו מתרחשת גם מאחורי הלשון או מאחורי האף, בעוד שהמטופלים ממשיכים להתאמץ לנשום. לאחר עשר שניות עד שתי דקות, המוח, המבין שלא יקבל כל חמצן, למעשה "מתעורר", ומורה לדרכי הנשימה העליונות להיפתח על מנת לקבל מעט אוויר.

מצב זה קשור לנחירות מטרידות רמות, המתוארות בדרך כלל כהתנשפויות מרובות. המטופלים עשויים לקחת מספר נשימות אוויר, המרדימות את המוח, ומחזור זה עשוי להתרחש מאות פעמים בלילה. המטופלים בדרך כלל אינם מודעים למצבם, למרות ששותפים למיטה יכולים להעיד על כך.

דום נשימה בשינה הוא מצב מסוכן אך הוא גם נפוץ ויחסית קל לאבחון וטיפול. המטופלים נמצאים בסיכון משמעותי למחלות לב, התקפי לב, שבץ ולחץ דם גבוה. בנוסף, היות והשינה באיכות ירודה, המטופלים סובלים מישנוניות במהלך היום, המקשה על היכולת להתרכז, לזכור או לחשוב. קיים אף סיכון מוגבר להירדמות במהלך ביצוע משימות חיוניות כגון נהיגה או הפעלת מכונות כבדות.

הטיפול כרוך בירידה במשקל במקרה בו המטופל סובל מעודף משקל, הימנעות מתרופות כגון כדורי שינה, אלכוהול ותרופות הרגעה, ולעיתים שינה במצב של חצי ישיבה. יחד עם זאת, במרבית המקרים יש צורך בטיפול נוסף.

במקרים מסוימים ניתן להשתמש בלחץ על דרכי הנשימה, המופעל באמצעות מסכה על האף או הפה. המסכה מפעילה מעט לחץ המחזיק את דרכי הנשימה פתוחות ומאפשרת למטופל לישון היטב. טכנולוגיה חדשה יותר הפכה את המסכות לנוחות יחסית לשימוש.

חלק מהמטופלים עשויים להזדקק לניתוח בדרכי הנשימה העליונות, בחלק האחורי של הגרון, וחלק מהרקמות הרכות המקיפות את הגרון, להגדלת מעבר האוויר. במקרים אחרים ניתן להשתמש במהלך הלילה במכשיר שיניים המעביר את הלסת התחתונה כלפי מטה ומעט כלפי חוץ.

נרקולפסיה

זוהי הפרעת שינה כרונית המתחילה בדרך כלל בגיל ההתבגרות ומתאפיינת בישנוניות מוגזמת בשעות היום. מצב זה עשוי לעבור במשפחה, אך עשוי להתרחש אף בהעדר כל היסטוריה משפחתית. קיימים מספר תסמינים אופייניים אחרים כגון שיתוק שינה והזיות מנומנמות.

הטיפול במצב זה ובתסמינים הקשורים אליו כרוך בדרך כלל בשילוב של טיפול התנהגותי וטיפול תרופתי. מטופלים רבים עם נרקולפסיה יגיבו היטב לתנומות מתוכננות בזמנים מסוימים במהלך היום. תרופות ממריצות משמשות להקלת תסמיני הישנוניות בשעות היום. תרופות אחרות, כגון תרופות נוגדות דיכאון מסוימות, משמשות לטיפול במצבים נפשיים הגורמים להפרעת שינה זו. כל מטופל מקבל את הטיפול האישי המתאים לו בהתאם לחומרת תסמיניו ויש להתייעץ עם הרופא לגבי מציאת שיטת הטיפול המתאימה ביותר.

הפרעות שינה במחלות נפשיות

אנשים רבים הסובלים ממצבים נפשיים, בעיקר דיכאון, חרדה, תסמונת פוסט טראומטית והתקפי פאניקה, מפתחים הפרעות שינה עמוקות. הפרעות אלו נפוצות באופן משמעותי בקרב אנשים עם בעיות אלו. אבחון וטיפול על ידי רופא מיומן, בדרך כלל בשילוב עם הערכת מומחה לשינה, מובילים בדרך כלל לשיפור ניכר.

עוד בנושא:

אינסומניה והשפעה על המצב הנפשי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן