אינסומניה והשפעתה על המצב הנפשי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

 אינסומניה והשפעתה על המצב הנפשיאינסומניה או נדודי שינה היא תופעה ההופכת לנפוצה כאשר אנשים רבים סובלים כיום מהפרעות שינה אשר משליכות על הבריאות הנפשית, הגופנית וכן על התפקוד בחיי היומיום.

אינסומניה מוגדרת כתחושת שינה שאינה מספקת המלווה בקשיי הירדמות והתעוררות במהלך הלילה. הפרעות בשינה מסווגות כאינסומניה כאשר חש המתלונן כי נגרמת לו פגיעה משמעותית בתפקודו הרגיל כתוצאה מהפגיעה בשינה.

סיבות להפרעות שינה

נדודי שינה יכולים להיות חולפים או כאלה הנמשכים פרק זמן מסוים הנע בין מספר ימים עד למספר שבועות, אולם במידה והם נמשכים פרק זמן ממושך יותר ופוגעים בתפקוד הכללי הם מסווגים כבעיה כרונית ונדרשת בדיקה לאיתור מקור הבעיה.

מצבים של הפרעות בשינה אשר חולפים כגון ג'ט לג או מעבר בין שעון קיץ לחורף הינם זמניים ואינם מצריכים פנייה לסיוע רפואי. ישנם מצבים נפשיים המשליכים על איכות השינה דוגמת לחץ בתקופת מבחנים או שינויים במקום העבודה או במקום המגורים וכן אירועים מלחיצים או קשים המהווים זרז להופעת בעיות בשינה או להחמרתן. לרוב נדודי שינה זמניים חולפים לאחר הסרת הלחץ הנפשי והם אינם אמורים להוות סיבה לדאגה גדולה.

מצבים כרוניים

לעומת נדודי השינה החולפים ישנם מצבים כרוניים של נדודי שינה אשר עשויים להתרחש כתוצאה מגורמים שונים בהם שימוש בתרופות, אלכוהול או סמים וכן כתוצאה מבעיות רפואיות, חסרים הנובעים מתזונה לקויה או ממצבים וקשיים פסיכיאטריים הכוללים חרדה ודיכאון. תהליך האבחון של נדודי שינה כרוניים בוחן לעומק את הסיבות להופעתם וכולל שלילת מצבים רפואיים שונים בהם בעיות אורתופדיות, דום נשימה בשינה וחוסר איזון הורמונלי.

תופעה שכיחה

הטיפול בבעיות השינה מתבצע הן בפן הקוגניטיבי והן בזה ההתנהגותי אשר במהלכו מקנים לסובל מהבעיה הרגלי שינה נכונים תוך הפסקת פעולות העלולות לגרום להחמרת המצב. אינסומניה היא תופעה שכיחה וכלל עולמית כאשר ההערכות מדברות על כך ש-95% מהאנשים יסבלו במהלך חייהם מנדודי שינה וכ-15% מהאוכלוסייה סובלים מנדודי שינה כרוניים.

התופעה נפוצה עוד יותר בקרב מבוגרים מעל גיל 60 ואצל נשים יותר מאשר אצל גברים, כמו כן נמצא כי אנשים בעלי היסטוריה של דיכאון מועדים לסבול יותר מנדודי שינה. בישראל נמצא על סמך סקרים כי 30% מהאנשים מדווחים על בעיות בשינה ובקרב האוכלוסייה מעל גיל 65 כ-50% סובלים מהפרעות שינה.

הקשר בין נדודי שינה לדיכאון

הקשר שבין נדודי שינה למצבים נפשיים נחקר רבות והממצאים מצביעים על קשר ברור אשר קיים בין השניים. פעמים רבות נמצא כי אנשים אשר סובלים מנדודי שינה סובלים מבעיות וקשיים נפשיים ובמיוחד מדיכאון וחרדה. הוכח כי הקשר שבין דיכאון לנדודי שינה הינו הדוק כאשר במקרים רבים נדודי השינה מהווים סמן ואיתות ראשוניים להתפרצות קרבה של מצב דיכאוני.

השילוב שבין מצב נפשי לנדודי שינה מגביר את חשיבות האבחון לגורמי הפרעות השינה ואת חשיבות הטיפול לעומק ולשורש הבעיה. נמצא כי טיפול מוקדם באינסומניה בהליכים קוגניטיביים והתנהגותיים עשויים לסייע במניעה של מצבי דיכאון וכן לזרז תהליכים של החלמה ממנו.

טיפול בנדודי שינה

הטיפול באינסומניה דומה לזה המיועד להפרעות חרדה ומתמקד בהרגלים, התנהגויות ופיתוח של דרכי התמודדות ודפוסי חשיבה תוך שינוי של דפוסים שגויים אשר משמרים את הבעיה. הטיפול כולל מעקב אחר הרגלי השינה ואחר מהלך השינה עצמו ובהתאם לממצאים מבוצעים שינויים הדרגתיים לפי התקדמות הטיפול. מלבד הטיפול המקצועי והסיוע הרפואי ישנם מספר טיפים והרגלים אשר עשויים לשפר את איכות השינה:

  • הקפידו על סדר יום קבוע ומחזור שינה מסודר הכולל שעות שינה קבועות ויקיצה בשעה דומה.
  • אווירה רגועה בחדר תורמת לשינה טובה.
  • שיטות הרפיה בהן מדיטציה ויוגה מרגיעות את הגוף והנפש ותורמות לשינה עמוקה.
  • הימנעו משינה בשעות היום.
  • כדאי להימנע מארוחות כבדות וכן מצריכת קפאין, אלכוהול או סיגריות לפני השינה.
  • שכבו לישון רק כאשר אתם עייפים.
  • במידה ואתם מתקשים להירדם, צאו מהמיטה וחיזרו אליה כאשר אתם עייפים.
  • במידה ואתם סובלים מבעיות שינה זמניות, נטילת תרופה עשויה לסייע, במידה ונדודי השינה נמשכים למעלה משלושה חודשים, פנו לרופא על מנת לבצע אבחון מתאים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן