מאניה דיפרסיה במהלך תקופת ההריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מאניהמאניה דפרסיה, המכונה אף הפרעה דו קוטבית, עלולה להחמיר במהלך ההיריון. נשים הרות הסובלות מהפרעה זו נמצאות בסיכון מוגבר פי שבע לאשפוז בבית חולים, בהשוואה לנשים הרות שאינן סובלות מההפרעה.

מחקר אחד בדק את שאלת האמונה הנפוצה לפיה הריון עלול לגרום לנשים לפתח מאניה דפרסיה. המחקר עקב אחר 89 נשים בתקופת הריונן וכשנה לאחר הלידה. המדענים מצאו כי כאשר מופסקות התרופות למחלה, לתקופה של חצי שנה טרם ההתעברות, הנשים נמצאו בסיכונים כפולים להישנות המחלה; סיכון של חמישים אחוזים להישנותה בתוך שבועיים בלבד; ונוכחות של תסמיני מאניה דפרסיה בקרב ארבעים אחוזים מהנשים ההרות.

טיפול תרופתי למאניה דפרסיה במהלך ההיריון

חלק מהנשים ממשיכות לצרוך תרופות למחלה זו במהלך הריונן, ויולדות תינוקות בריאים. אך קיימות מספר תרופות הקשורות בסיכון מוגבר למומים מולדים בשליש הראשון, ולליקויים כגון מומים בצינור העצבי; מומי לב; ועיכוב התפתחותי או בעיות נוירו התנהגותיות.

יחד עם זאת, על אישה לשקול סיכונים אלו כסיכונים הקשורים להפרעת מאניה דפרסיה שלא טופלה. דיכאון שאינו מטופל, למשל, נקשר, על פי מספר מחקרים, עם משקל נמוך בלידה או עם השפעות שליליות אפשריות על פיתוח מבני מוח אצל התינוק. תסמיני מצב רוח עשויים אף הם להוביל להתנהגויות אשר עלולות לפגוע בתינוק, כגון חוסר טיפול טרום לידתי, תזונה לקויה במהלך ההיריון, עליה בשימוש באלכוהול או טבק ומתח ובעיות נפשיות.

הרופא ימליץ על עצירה הדרגתית של התרופות או החלפתן. לחלופין, ניתן להמשיך עם הטיפול התרופתי ולבצע בדיקות קבועות על מנת לבדוק את בריאות העובר. אך בכל מקרה, אין להפסיק לקחת את התרופות מבלי להתייעץ תחילה עם הרופא, שכן עצירה פתאומית של התרופות עלולה לגרום יותר נזק מתועלת.

נטילת תרופות מרובות לייצוב מצב הרוח, כרוכות ביותר סיכונים בהשוואה לנטילת סוג אחד בלבד. בשל הסיכון הנדיר לסוג מסוים של מום בלב, לעיתים לא מומלץ לצרוך ליתיום במהלך שלושת החודשים הראשונים של ההיריון, אלא אם כן היתרונות של התרופה עולים בבירור על הסיכונים.

יחד עם זאת, ליתיום עשוי להיות בחירה בטוחה יותר בהשוואה למספר תרופות נוגדות פרכוסים, וכאשר ממשיכים לצרוך אותו לאחר הלידה, הוא עלול להפחית את שיעור הישנות המחלה בין עשרה לחמישים אחוזים.

הפחתת סיכוני התרופות לאם ולעובר מתאפשרת באמצעות נקיטה בצעדים כגון שתיית שפע מים ושמירה על צריכת מלח קבועה על מנת למנוע רעילות ליתיום; בדיקה קבועה של רמות ליתיום לאם ולעובר; ובנוסף בדיקת רמות הורמון בלוטת התריס ותפקוד הכליות של התינוק, אם אישה מיניקה במהלך נטילת ליתיום.

נטילת תרופות מסוג קרבמזפין וטרגטול במהלך השליש הראשון להיריון עלולה לגרום למומים מולדים כגון מומים בצינור העצבי, המשפיעים על היווצרות המוח ועמוד השדרה. רוב המומחים סבורים כי מומלץ להפסיק את התרופות לפחות לשליש הראשון של ההיריון, ולעבור לתרופה אחרת.

תרופות אנטי פסיכוטיות חדשות משמשות לטיפול בהתקף מאניה, במיוחד במצב של אשליות או הזיות. תרופות אלו נמצאות כיעילות יותר, אך גם הן נקבעות באופן אישי בהתאם להמלצת הרופא, לאחר ייעוץ ובהתאם לחומרת התסמינים וההתקדמות התקינה של ההיריון.

הרופא עשוי להמליץ לאישה לעבור לתרופה אנטי פסיכוטית ישנה יותר במהלך ההיריון, אם היא הפסיקה לצרוך מייצבי מצב רוח, אך התסמינים חזרו. אם אישה נוטלת תרופות נוגדות דיכאון, הרופאים יעקבו באופן קבוע אחר שינויי מצב הרוח, או תסמיני התקפים מרובים לאורך הזמן.

בנוסף ידוע כי תרופות אלו עלולות להגביר את הסיכון למאניה, וחלק מהרופאים סבורים כי ההתקפים מתרחשים בנטילת תרופות אלו והפסקת נטילת מייצבי מצב רוח.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן