דיכאון במהלך גיל ההתבגרות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון בבני נוערגיל ההתבגרות עשוי להיות מורכב, וזה נורמאלי לחלוטין לחוש עצבות או עצבנות מידי פעם. אך אם תחושות אלו אינן נעלמות או הופכות להיות כה אינטנסיביות עד שלא ניתן להתמודד עימן, יתכן שמדובר בדיכאון.

החדשות הטובות הן שאין צורך להרגיש כך, שכן הטיפולים הרבים זמינים ולבני נוער יש יותר כוח מכפי שהם סבורים. קיימים צעדים רבים בהם ניתן לנקוט על מנת להתמודד עם המצב ולהתחיל להרגיש טוב יותר.

במצב של דיכאון, בני נוער עשויים לחוש כאילו אף אחד אינו מבין אותם אך תתפלאו אולי לדעת – דיכאון הרבה יותר נפוץ בקרב בני נוער מכפי שניתן לחשוב. לכן יש להבין כי זהו מצב שאינו נדיר והדיכאון אינו מקרה אבוד. למרות שהמצב מרגיש כאילו לעולם לא ישתפר, בסופו של דבר, עם אפשרויות טיפול בריאות ראויות, ההתאוששות עשויה להגיע אפילו מוקדם מכפי שחושבים.

תסמיני דיכאון בגיל ההתבגרות

לא קיימת דרך אחת לתאר כיצד מרגיש דיכאון, וכל אדם חווה אותו בצורה אחרת. יחד עם זאת, חלק מהבעיות והתסמינים הנפוצים אותם חווים בני נוער מדוכאים, כוללים:

  • תחושה מתמדת של עצבנות, עצב או כעס.
  • שום דבר אינו נראה מהנה יותר.
  • תחושה עצמית רעה, תחושת חוסר ערך, אשמה או סתם "לא בסדר" בכל מובן שהוא.
  • שינה מרובה מידי או שינה שאינה מספרת.
  • כאבי ראש בלתי מוסברים תכופים או בעיות פיסיות אחרות.
  • כל דבר גורם לבכי.
  • עלייה מוגברת במשקל, או הפחתה משמעותית במשקל, ללא מודעות.
  • חוסר יכולת להתרכז, וכתוצאה מכך ירידה בלימודים.
  • תחושת חוסר אונים וחוסר תקווה.
  • מחשבות על מוות או התאבדות. אם זה המקרה, יש לקבל ייעוץ רפואי ופסיכולוגי מיידי.

התמודדות עם דיכאון בגיל ההתבגרות

בני הנוער צריכים להבין שהדיכאון אינו באשמתם, ולא הם שגרמו לו. יחד עם זאת, ניתן להשיג שליטה מסוימת על המצב כדי להרגיש טוב יותר.

יש להקפיד על פעילויות משפחתיות וחברתיות, לקבל החלטות לגבי אורח חיים בריא, ולשמור על שליטה בלחצים. כל אלו משפיעים באופן עצום על מצב רוח חיובי.

בינתיים, יש צורך בטיפול פסיכולוגי או תרופתי המסייע להתמודדות עם הרגשות. אם נמצא כי יש צורך בטיפול תרופתי, יש להבין את השפעותיו טרם קבלת ההחלטה, היות וחלק מהתרופות נוגדות הדיכאון המיועדות למבוגרים, עלולות בעצם לגרום לבני נוער להחמרת המצב.

הימנעות מבידוד

במצב של דיכאון, בני נוער אינם מעוניינים להתראות עם אחרים או לקחת חלק בפעילויות מהנות. היציאה מהמיטה בבוקר לבדה עשויה להיות מורכבת, אך הבידוד מחמיר את הדיכאון.

לכן, יש להקפיד על מגעים חברתיים, גם אם זהו הדבר האחרון אותו רוצים לעשות. כשיוצאים אל העולם, כבר מרגישים טוב יותר.

בילוי עם חברים, במיוחד עם חברים פעילים ואופטימיים, גורם לתחושה טובה יותר. יש להימנע מחברויות עם בני נוער המשתמשים בסמים או אלכוהול, חברים שנוטים להסתבך ולסבך אחרים, או הגורמים לתחושת חוסר ביטחון. מומלץ אף להגביל את זמן הבילוי במשחקי וידיאו או גלישה באינטרנט.

בריאות גופנית

בחירה בסגנון חיים בריא משפרת באופן נפלא את מצב הרוח. גישות כמו תזונה נכונה ופעילות גופנית הוכחו כמסייעות בדיכאון. פעילות גופנית משחררת פרץ של אנדורפינים, הגורמים לתחושת אושר מיידית. פעילות גופנית יעילה כמו טיפול תרופתי או פסיכולוגי, כך שמומלץ להקפיד על פעילויות ספורטיביות, לרכב על אופניים או להשתתף בשיעורי ריקוד. כל פעילות מסייעת. אפילו הליכה קצרה.

באשר לתזונה, תזונה בריאה אינה גורמת לתחושות איטיות או עייפות, המחמירים את תסמיני הדיכאון. הגוף זקוק לוויטמינים ומינרלים דוגמת ברזל וויטמינים מקבוצת B. יש לאכול שפע פירות, ירקות ודגנים מלאים.

עוד בנושא:

פסיכיאטר לטיפול בבני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן