סימפטומים למאניה דיפרסיה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סימפטומיםמאניה דיפרסיה היא הגדרת מטרייה למספר הפרעות הנכללות ב – DSM-5 תחת הקטגוריה של הפרעות ביפולריות והפרעות נלוות. בין היתר כוללת קטגוריה זו הפרעות כמו לדוגמה הפרעה דו קוטבית סוג I, הפרעה דו קוטבית סוג II, ציקלותימיה ועוד. התסמינים של ההפרעות השונות השייכות לקטגוריה זו רבים ומגוונים ולא תמיד כל התסמינים יופיעו בחולה.

ישנם תסמינים מסוימים המאפיינים את האפיזודה המאנית, ישנם המאפיינים את האפיזודה ההיפומאנית ואילו ישנם המאפיינים את האפיזודה הדיכאונית כשבין האפיזודות ייתכן מאוד שהמטופל לא יסבול משום תסמין קליני המהווה עדות לעצם קיום ההפרעה.

במאמר שלפניכם נפרט אודות התסמינים השונים שיכולים להוות את מנת חלקו של הלוקה במאניה דיפרסיה תוך חלוקה לאפיזודות השונות של ההפרעה.

תסמינים שיכולים להופיע בזמן אפיזודה דיכאונית

אחד התסמינים המרכזיים המהווה עדות לדיכאון הוא אובדן העניין בפעילויות שבעבר הסבו הנאה. אובדן העניין יכול להתבטא למשל בהיעדרות ממפגשים חברתיים, הימנעות משיחות עם חברים, הזנחת התחביבים, הסתגרות בבית ועוד. בפאזה הדיכאונית שכיחים גם תסמינים הקשורים להפרעות שינה כמו לדוגמה חוסר יכולת להירדם או חוסר יכולת לישון במשך מספר שעות ברציפות.

אנשים מבוגרים שסובלים מדיכאון נוטים לסבול בשכיחות גבוהה יחסית מתסמינים קוגניטיביים כמו לדוגמה קשיי זיכרון, בלבול, בעיות התמצאות ועוד. בשלב הדיכאוני קיימת נטייה להזניח את ההופעה החיצונית ואת ההיגיינה האישית. האדם הדיכאוני יכול למשל להימנע מלהחליף בגדים, מלהתגלח או מלהתקלח במשך ימים רבים.

התסמינים המסוכנים ביותר הקשורים לדיכאון הם התסמינים האובדניים. הכווה היא למשל לניהול שיחות על מוות, הבעת רצון להתאבד, כתיבה של מכתב התאבדות, עיסוק בפעילויות מסוכנות מאוד שיכולות לגרום למוות ועוד.

בנוסף לתסמינים ההתנהגותיים או הנפשיים, חשוב להזכיר גם את התסמינים הפיזיים של הדיכאון כשבין היתר מדובר בכאבי ראש, חולשה ניכרת, עייפות שלא חולפת לאחר שינה או מנוחה, בעיות עיכול, כאבי ראש ועוד.

תסמינים שיכולים להופיע בזמן אפיזודה מאנית

המאניה היא נקודת הקיצון המנוגדת לדיכאון. היא מאופיינת בעיקר בתחושה של התרוממות רוח, התעלות נפשית, פעלתנות יתר ותחושת גדלות. במהלך האפיזודה המאנית קיימת תחושה של אופוריה, רמה גבוהה מאוד של אנרגיה, אופטימיות ומרץ בלתי נדלה. למעשה אחד מהתסמינים האפשריים הוא ירידה משמעותית בכמות שעות השינה: במהלך ההתקף המאני, החולה יכול לחוש רעננות גם לאחר שלוש שעות שינה בלבד.

ההתנהגות של אדם במהלך אפיזודה מאנית מתאפיינת בעיקר בנטייה לבצע מעשים נמהרים ללא כל מחשבה מאחוריהם. תסמינים התנהגותיים מובהקים הם למשל בזבוז כספים ללא הכרה, כמעט באופן כפייתי, רכישה של מוצרים יקרים מאוד שלא לצורך, התפטרות ממקום העבודה ללא כל סיבה נראית עין, פרידה מבן או בת הזוג, התחלה של קשר אינטנסיבי עם אדם זר ועוד.

כמו כן המאניה מתאפיינת בדרך כלל בחוסר סבלנות עד כדי נטייה להתרגז בקלות רבה מאוד ובמקרים הקשים ביותר, מצב זה עלול להוביל להתפרצויות של אלימות. כל התסמינים שהוזכרו לעיל משקפים את העובדה כי בוחן המציאות במהלך אפיזודה מאנית לוקה בחסר.

במהלך האפיזודה המאנית קיימת גם נטייה לאבד את העכבות החברתיות. במהלך ההתקף המאני למשל ישנם רבים המתבדחים על נושאים שנחשבים לטאבו, אחרים מדברים בצורה מופרזת על נושאים הקשורים למיניות ועוד. במהלך התקף מאניה ייתכן גם שיופיעו תסמינים פסיכוטיים כמו לדוגמה הזיות שמיעתיות או ויזואליות או מחשבות שווא. אחד המאפיינים המרכזיים והחשובים ביותר הקשורים למאניה הוא שההתנהגות של האדם במהלך האפיזודה המאנית לא משקפת את ההתנהגות השגרתית שלו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן