מדוע הפרעות אכילה נפוצות בבני נוער?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מדוע הפרעות אכילה נפוצות בבני נוער?הפרעות אכילה משפיעות על מיליוני בני נוער היום, ובעיקר על בנות. בכל זמן נתון, אחת מתוך שבע בנות סובלות מהפרעת אכילה או נאבקות עימה.

הנתונים מעידים שתשעים אחוזים מהסובלים מהפרעות אכילה הן בנות. אך גם נערים מודאגים מדימוי גוף, ושואפים לגוף מושלם באמצעות דיאטה חמורה או ביצוע פעילות גופנית כפייתית.

הבנת גורמי הסיכון להפרעות אכילה בבני נוער

בני נוער אינם מפתחים הפרעת אכילה כתוצאה מגורם אחד. מומחים להפרעות אכילה מסבירים שמדובר בשילוב גורמים, כגון יחסים במשפחה, בעיות פסיכולוגיות וגנטיקה. בני עשרה עשויים לסבול מביטחון עצמי נמוך בשל משקל גוף עודף.

לעיתים ההפרעות מתפרצות כחלק מהשתתפות בפעילויות ספורט כגון בלט, חוגי התעמלות, או השתתפות במרתונים, שהם סביבות המעודדות רזון, ומזוהות עם הפרעות אכילה בשנות העשרה. באחד המחקרים, חוקרים קישרו אנורקסיה עם אובססיה לשלמות, חשש מפני ביצוע טעויות, סטנדרטים אישיים גבוהים, ציפיות ההורים, וביקורת חברתית.

הרצון בהשגת שליטה

למרות שבני נוער חווים תחושת עצמאות מוגברת יותר במהלך שנות העשרה, הם עשויים לחוש שאינם בשליטה על חירותם האישית, ולעיתים על מראה גופם. זה נכון במיוחד בתקופת גיל ההתבגרות.

מבחינת בנות, למרות שזה נורמאלי לחלוטין, ואף הכרחי לפתח מעט שומן גוף נוסף במהלך גיל ההתבגרות, חלקן מגיבות לשינוי זה בדאגה מוגברת ואינן משלימות עם המשקל החדש שלהן. הן סבורות, בטעות, שהן מחויבות להיפטר ממנו בכל דרך ובכל מחיר.

תכתיבים חברתיים הוליוודיים

לחץ זה גובר כשבני נוער נושאים עיניהם אל מודלים לחיקוי בדמות ידוענים ומבקשים להשיג מראה גוף זהה, ללא התחשבות או מודעות לכך שגופם עדיין גדל ועתיד עוד להשתנות במהלך גיל ההתבגרות, ובעיקר ללא ההבנה שמדובר בתעתועי מצלמות, שימוש מתוחכם באפקטים כגון תוכנות פוטושופ ומסנני צילומים, וחוסר הבנה מוחלט לגבי הסבל אותו עוברים ידוענים אלו כשמדובר במשקלם.

ככל שבני נוער נחשפים יותר ברשתות החברתיות ובתקשורת לדימויי גוף שאינם מציאותיים, הם מפתחים עמדה שלילית מוגברת יותר לגבי עצמם.

הם מפתחים הפרעות אכילה ומתחילים להשתתף באימוני כושר אובססיביים בהתאם לאידיאלים המקיפים אותם בכל מקום, כשהתכתיבים הם שבנות צריכות להיות קטנות ורזות, ובנים צריכים להיות אתלטים ושריריים. בסופו של דבר, דימויי גוף אלו עוברים את הפופולאריות מהמסכים, ומגיעים לבתי ספר תיכוניים.

בני נוער רבים עם הפרעות אכילה עשויים להיות גם מדוכאים או חרדתיים, או לסבול מבעיות נפשיות אחרות כגון הפרעה טורדנית כפייתית (OCD). עדויות מדעיות מראות כי הפרעות אכילה עשויות לעבור אף בתורשה, ולא רק כהשפעה גנטית, אלא אף כלמידת ערכים והתנהגויות המגיעים מהמשפחות.

ספורט והפרעות אכילה

בני נוער המשתתפים בפעילויות ספורט וריקוד, פגיעים במיוחד לפיתוחה הפרעות אכילה, והם מתחילים לרצות לעצור או לדכא את שינויי גופם. מאמנים, בני משפחה וחברים מעודדים בני נוער להשתתף בפעילויות ספורט מסוימות, כגון התעמלות, בלט, ריצה או כדורסל.

הספורטאים הצעירים שומעים ללא הרף שעליהם להפחית מעט או יותר ממשקל גופם, ולהימנע מצבירת משקל עודף. לעיתים התוצאות הן שפויות ובריאות, ולעיתים הנחיות אלו מובילות להתפתחות הפרעות אכילה חמורות.

עוד בנושא:

אכילת יתר כפייתית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן