קטמין האם מדובר בטיפול פורץ דרך לדיכאון?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קטמין האם מדובר בטיפול פורץ דרך לדיכאון?דיכאון משפיע על מיליוני מבוגרים ברחבי העולם מדי שנה. כשליש מהם אינם מוצאים הקלה מתרופות נוגדות דיכאון וטיפולים מסורתיים אחרים. כאשר הדיכאון אינו מטופל, גוברים הסיכויים להתאבדות או לפתח תלות בסמים.

טיפול בקטמין עשוי להציע תקווה לאנשים שאין להם אפשרויות אחרות לטיפול בדיכאון. המחקר העדכני ביותר על תרופה זו, התפרסם באפריל 2017, ותיעד הצהרות מומחים שהעידו שהתרופה פועלת במהירות, משפרת באופן משמעותי את תסמיני מצב הרוח, ויכולה להתאים לאנשים שלא הצליחו לרפא את הדיכאון באמצעות טיפולים אחרים.

מהי התרופה קטמין?

זוהי תרופת הרדמה החוסמת כאב. היא פותחה לראשונה בשנות השישים ונועדה לטיפול בחיילים במהלך מלחמת ויאטנם. היא שימשה גם בתור חומר הרגעה.

בנוסף להקהיית הכאב, קטמין גורמת למשתמשים בה להרגיש כאילו הם מנותקים מגופם, ולכן השימוש צריך להיות תחת פיקוח רפואי הדוק, בשל הסיכון לצרוך את הסם כחומר ממכר.

קטמין להקלת סוגי ותסמיני דיכאון

בשנת 2000, חוקרים החלו ללמוד את יתרונות הקטמין לטיפול בדיכאון. במהלך השנים, הם גילו שהתרופה משפרת את מצב הרוח הרבה יותר מהר מאשר תרופות נוגדות דיכאון מסורתיות, והיא עובדת במקרים בהם חלק מתרופות אלו נכשלו.

קטמין מאושרת על ידי ה-FDA כחומר הרדמה לניתוח ואבחון. היא משמשת גם לטיפול בדיכאון, מחשבות אובדניות, הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) הפרעות אחרות במצב הרוח, וכאב הקשור בעצבים.

אופן השימוש בקטמין

ברוב המקרים, הטיפול מתבצע באמצעות עירוי וריד, וזוהי השיטה המהירה ביותר המאפשרת את הגעת התרופה למוח.

רוב המטופלים מתחילים עם שש מנות למשך שבוע עד שבועיים, ובהמשך מקבלים טיפול מאיץ אחת לשלושה עד חמישה שבועות. יתכן שיהיה צורך להמשיך בטיפולים במשך שנה או יותר על מנת להשיג תוצאות ארוכות טווח.

השפעות קטמין

חוקרים אינם יודעים בדיוק כיצד עובדת התרופה לטיפול בדיכאון, אך סבורים שבניגוד לתרופות נוגדות דיכאון, אשר עובדות באמצעות העברת איזון כימיקלים כימיים כגון סרוטונין ודופמין, קטמין משנה את האופן בו תאי המוח מתקשרים זה עם זה.

קטמין חוסם סוג של קולטן במוח, הנקרא MMDA, המשמעותי בהתפתחות דיכאון. מחקרים אחרונים מצאר כי התרופה עשויה להשפיע לטווח הארוך על דיכאון, למרות שהיא נשארת בגוף זמן קצר בלבד.

השפעה זהה לתרופות אופיואידיות

קטמין פועל גם על קולטני מוח אחרים, כגון קולטנים אופיואידים, המשפיעים על כאב ודיכאון. יכולת התרופה היא לפגוע במספר קולטנים במקביל, היא שיוצרת את ההשפעה הייחודית שלה.

שלא בדומה לתרופות נוגדות דיכאון, שמתחילות לפעול במקרים רבים כעבור מספר שבועות, קטמין מתחילה לעבוד בתוך מספר שעות. לחולים הנמצאים בסכנת התאבדות, השפעה מהירה זו עשויה להיות מצילת חיים.

חלק מהחולים שעברו טיפולים פסיכיאטריים ארוכים וניסו חצי תריסר תרופות, סיימו את הטיפולים עם כוונה להתאבד. הם חוו החמרה בתסמיני מצב הרוח, ועם קטמין, תסמיני האימה התחילו להתפוגג. אם הם חוו חרדה לפני הטיפול, התסמינים התפוגגו פתאום. הם יוצאים מהמיטה ומתחילים לראות את החיים באור חיובי.

חסרונות קטמין

במקביל ליתרונות, יש להבין שקטמין אינה טיפול מהיר. אנשים סבורים שזוהי תרופת פלא. שמקבלים מנה אחת ואז הדיכאון עומד להיעלם, אך העדויות המדעיות לתוצאות אלו הן מועטות. ההשפעות הראשוניות של התרופה על הדיכאון עשויות לפעול במהירות, בתוך יממה עד שלושה ימים.

אך רוב המטופלים זקוקים לטיפולים חוזרים במשך חודשים או שנים רבות על מנת להשיג שיפורים לטווח הארוך. מחקר שפורסם בכתב העת Sanacora ממליץ על  הוספת טיפול התנהגותי קוגניטיבי כדי לתמוך בהשפעות נוגדות הדיכאון של הקטמין לטווח זמן ארוך יותר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן