טיפול סוציאלי לסובלים מדיכאון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול סוציאלי לסובלים מדיכאוןטיפול סוציאלי שונה מטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי בהרבה מובנים, על כן לא כל עובד סוציאלי מוכשר או יכול להציע פתרון טיפולי מוצלח למטופלים אשר סובלים מדיכאון.

עם זאת, ישנם עובדים סוציאליים אשר עברו את ההכשרה המתאימה ויכולים להציע מענה למטופלים הסובלים מדיכאון. חלקם אף עבדו בשירות בריאות הנפש הציבורי באופנים שונים, כך שהם גם זכו להכשרה מעשית במקרים של דיכאון ואחרים.

מה ההבדל בין עבודה סוציאלית לבין פסיכולוגיה?

במדינת ישראל אין חוק מוגדר וברור בנוגע לעוסקים בטיפולים פסיכותרפיים, וכיום ההבדלים בין עובדים סוציאליים לבין פסיכולוגיים הינם לעיתים מטושטשים ביותר. פעמים רבות, שני בעלי המקצוע הללו יספקו בפועל את אותו השירות למטופליהם – טיפול באמצעות שיח, או במילים אחרות – פסיכותרפיה.

אם כן, הבדל אינו תמיד בפרקטיקה עצמה כמו שבהסמכה או בהכשרה. למשל, עובד סוציאלי לרוב אינו כשיר כדי לבצע אבחונים פסיכודיאגנוסטיים. כמו כן, עובדים סוציאליים יותר מורגלים לעבודה עם המערכת עצמה, כאשר הם יוצאים תוך זמן קצר יחסית לשוק העבודה (לימודי פסיכולוגיה ארוכים יותר), ומתחילים בניסיונם הטיפולי מהיר יחסית בהשוואה לפסיכולוגים.

עם זאת, חלק מן העובדים הסוציאליים אינם בעלי הכשרה למתן טיפול נפשי, ואינם בהכרח יכולים להציע טיפול מקיף או מעמיק למטופלים אשר סובלים מהפרעות נפשיות חריפות יותר, כגון מצבי דיכאון חמורים.

יעילות הטיפול של עובד סוציאלי מול פסיכולוג

מבחינה הכשרתית, ללא ספק פסיכולוג מגיע עם סל כלים נרחב יותר לטיפול במקרים טיפוליים חמורים יותר, כגון הפרעות נפשיות, דיכאון מז'ורי, וכדומה. עם זאת, מבחינה פרקטית, פעמים רבות הטיפול אצל עובד סוציאלי או פסיכולוג יראה וירגיש אותו הדבר אצל המטופל. הסיבה לכך היא שכיום רוב המטפלים נוקטים בגישה הפסיכותרפיסטית של טיפול תוך כדי שיח.

עובד  סוציאלי אשר עבד בשירות הבריאות הציבורי, בין אם במרפאות שונות או בבתי חולים של משרד הבריאות, או בקופות החולים, הינו מוכשר למתן טיפול נפשי. אם כן, ישנם עובדים סוציאליים אשר ללא ספק מוכשרים, ואף מנוסים, במתן טיפול נפשי הולם לאלו הסובלים ממצבים כגון דיכאון.

אם כן, בפועל, מטופל אשר סובל מדיכאון יכול ללא ספק לגשת לעובד סוציאלי המוכשר לכך ולקבל טיפול נפשי הולם. יעילות הטיפול לא תשתנה בין עובד סוציאלי לבין פסיכולוג, זאת בהנחה כמובן ששניהם מוכשרים לטיפול באותה מידה. אך פעמים רבות הגורם המשמעותי ביותר בטיפול אינו דווקא ההכשרה, אלא משהו אחר.

מה הופך טיפול נפשי ליעיל ומוצלח?

אחת השאלות המורכבות ביותר בתחום בריאות הנפש היא מה הופך טיפול ליעיל, ופעמים רבות אין תשובה ברורה או חד-משמעית בנושא זה. הסיבה לכך נעוצה בגורם הבינאישי אשר אף פעם אינו צפוי. כך, למשל, יכול להיות פסיכולוג מוכשר עם תארים רבים, אשר פשוט לא יהיה חיבור באופן מיטבי בינו לבין המטופל והטיפול פשוט לא יצלח.

הגורם הבינאישי הוא אולי המכריע ביותר בנוגע להצלחת הטיפול, מעבר להיותו של המטפל – פסיכולוג, עובד סוציאלי, או כל בעל מקצוע אחר – בעל יכולת וניסיון הולמים. כאשר ישנו החיבור בין המטפל והמטופל, אפשר לומר שזהו המצע הבסיסי וההכרחי ביותר לעצם היות הטיפול אפשרי. ללא חיבור זה, רוב הסיכויים שהטיפול עצמו לא יעבוד באופן מיטבי.

כאשר אתם ניגשים לבחור מטפל, בין אם מדובר בפסיכולוג או עובד סוציאלי, הקפידו לבחור בבעל מקצוע אשר מעבר להיותו בעל התעודות או ההסמכה הנכונה – אתם גם חשים כי תוכלו לעבוד עמו מבחינה נפשית. כי אתם חשים בנוח ורוצים לדבר, לשתף וחלוק עמו את אשר על לבכם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן