התמודדות נפשית עם כאב כרוני

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כאבכאב כרוני מלווה בהשפעה מלחיצה מבחינה פיזית ופסיכולוגית, הנובעת מחוסר הנוחות המתמדת, העשויה להוביל לכעס ותסכול עצמי של האדם הסובל מהכאב כמו גם של סביבתו.

ההגדרה הרפואית הרשמית קובעת כי כאב כרוני הוא כאב הנמשך למעלה מחצי שנה ומשפיע על חיי היומיום של אדם הסובל ממנו. בעוד שרופאים מספקים טיפולים לממדים הפיזיים של הכאב, פסיכולוגים מיומנים בשיטות ייחודיות המסייעות לאדם להתמודד עם ההיבטים הנפשיים והרגשיים של מצב זה, העלולים להיות מתישים.

כשאדם חווה סוג מסוים של כאב כרוני, אותות העברת הכאב עוברים למוחו באמצעות מסלול חושי ורגשי. ההיבט הרגשי של חוויית הכאב עוברת לחלקים במוח, המשפיעים על חוויות רגשיות המתווספות לכאב הפיזי. טיפולי גוף ונפש הכרוכים בפעילויות כגון מדיטציה ושיטות הרפיה משפיעים על מערכות רגשיות אלו.

שיטות להתמודדות עם כאב כרוני

בשילוב עם הטיפולים התרופתיים והפיזיים הנדרשים, קיימות שיטות המסייעות להתמודדות נפשית עם הכאב. אלו כוללות.

התמודדות עם לחצים – כאב פיזי קשור באופן הדוק לכאב רגשי, וכאב מתמשך עלול להוביל לרמות גבוהות של לחץ. לכן יש ללמוד כיצד להתמודד עם הלחץ בשיטות בריאות ויעילות יותר, כגון אכילה נכונה, הקפדה על שינה איכותית ומספקת ועיסוק בפעילות גופנית.

חשיבה חיובית ובונה – זהו כלי רב עוצמה המתמקד בשיפורים אותם יכול אדם לבצע. חשיבה חיובית יכולה להיות משפטים עצמיים מסוג: היום אני חווה פחות כאב בהשוואה לאתמול, או לפני שבוע. במקום לשקוע במחשבות על חוסר האונים וחוסר היכולת להתמודד עם הכאב, אדם יכול להזכיר לעצמו שגם אם כואב לו, העובדה שהוא עובד לקראת מציאת שיטות בריאות להתמודדות עם מצבו, יכולה להוביל לשיפור התחושה והשגת חיים יצרניים ומספקים.

שמירה על פעילות ומעורבות – ניתן להסיח את הדעת מהכאב באמצעות עיסוק בפעילויות מהנות המסייעות להדגשת ההיבטים החיוביים בחיים. בידוד עצמי מאחרים בונה יחס שלילי ועלול להגביר את תפיסת הכאב. מומלץ למצוא תחביב או בילוי המשפר את התחושה ומסייע להתחברות עם בני המשפחה, חברים או אנשים אחרים, כגון התחברות למועדונים מקומיים העוסקים בנושאים מעניינים ומגוונים.

בניית מערכת תמיכה – התמודדות יומיומית עם כאב עשויה להיות מתישה ביותר, במיוחד אם אדם מתמודד עם הכאב לבדו. השתתפות בקבוצת תמיכה מאפשרת קבלת תמיכה מאנשים אחרים הסובלים מאותו מצב, שיתוף החוויות האישיות, הבנת העליות והמורדות הרגשיות, ואיתור כלים חדשים להתמודדות, כך שניתן להפחית את הנטל ולו רק באמצעות הידיעה שאדם אינו לבד במצב זה.

התייעצות עם איש מקצוע – אם אדם חש מאוים כתוצאה מהכאב הכרוני, ברמה המונעת ממנו ביצוע פעילויות בשגרת היומיום, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש, כגון פסיכולוג, המסייע להתמודד עם ההשלכות הפיזיות והפסיכולוגיות של המצב.

טכניקות הרפיה, דמיון מודרך ונשימה – תרגילים אלו עשויים להיראות טיפשיים לאנשים המתמודדים עם כאב כרוני, אך הם הוכחו ביכולתם להקל את הכאב. מומלץ להתייעץ עם מומחים לטיפולי גוף ונפש מקצועיים, כדי ללמוד את השיטות המיוחדות. תרגילי יוגה ומדיטציה משפיעים על הכאב, ומסייעים לסובל ממנו להתמודד עם ההשלכות הנפשיות.

ראו גם:

אימון אישי להתמודדות עם דיכאון

דיכאון קליני

מה ההבדל בין דמיון מודרך ל-NLP?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן