דיכאון אחרי פרידה – התאוששות בריאה והסתגלות למצב חדש

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון עקב פרידהאהבה אינה כואבת בהכרח, אך זה מה שקורה בדרך כלל כשהיא נגמרת. כל אדם שחווה התפרקות מערכת יחסים, יודע שהפרידה עשויה לגרום לחרדה, עצבנות, כעס, תחושות חוסר תקווה או חוסר ערך, ולמעשה כל התסמינים של דיכאון. הדרך בה אדם מפנים פרידה קובעת במידה רבה אם הוא יכול להתמודד בעצמו עם המצב, או אם הוא זקוק לסיוע מקצועי.

פרידה ופגיעות לדיכאון

פרשנויות מעוותות של פרידה רומנטית מובילות לתגובות רגשיות עזות. אדם שמאמין שלעולם לא ימצא בן או בת זוג כמו האדם ממנו נפרד, או שאינו שלם בלעדיו, יתקשה הרבה יותר להתמודד עם הפרידה, בהשוואה לאדם שסבור ש"יש הרבה דגים בים" או שהאדם ממנו נפרד פשוט לא היה "האחד".

מחקרים מראים שאנשים המחזיקים בעמדות נוקשות ביותר לגבי חשיבות אהבה רומנטית, נמצאים בסיכויים טובים ביותר לפתח דיכאון לאחר פרידה. הם נוטים לייחס שלוש תכונות פרטניות מאוד לסופה של מערכת יחסים, אלו כוללות השפעה גלובלית, כשהם סבורים שלפרידה תהיה השפעה משמעותית על חייהם; השפעה פנימית, כשהם סבורים שהפרידה אינה באשמתם או שהיו צריכים להתנהג אחרת; והשפעה בלתי הפיכה, כשהם סבורים שלעולם לא ימצאו אדם כמו זה שממנו נפרדו.

חשיבה שלילית לבדה אינה מספיקה לאבחון הפרעה במצב הרוח, אך השילוב של פגיעות קוגניטיבית ומצב רוח דכאוני, עשוי להוביל להתדרדרות המובילה לדיכאון.

דיכאון בעקבות פרידה ואהבה צעירה

נשים צעירות נמצאות בסיכון מוגבר לדיכאון, בהשוואה לנשים וגברים בגילאים מבוגרים יותר. הן נוטות לחוות יותר מצוקה רגשית בעקבות פרידה, יותר מחשבות פולשניות על מערכת היחסים הקודמת, והן חוות שיעורים משמעותיים יותר של עצב, חרדה ותחושות שליליות בהשוואה לאחרים.

43 אחוזים מבני הנוער בגילאי התיכון סובלים מבעיות שינה בחודשים שלאחר תום מערכת יחסים. בני הנוער הנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לדיכאון הם צעירים שחוו הזנחה או התעללות בילדות; סגנון ההתקשרות שלהם אינו ודאי; נבגדו על ידי בני זוג בעבר; או שלא היו מוכנים לפרידה.

התמודדות עם סוף מערכת יחסים

"סגירה", כלומר מצב בו הסובייקטיביות של המטען הרגשי מוסרת מהזיכרון, אינה יכולה להתבצע בקלות דעת. מדענים החוקרים יחסים סבורים כי בכל הקשור לזיכרונות, פרידות נחשבות לגורם חשוב במיוחד באופן בו אנשים מגיבים מבחינה רגשית בהמשך הדרך.

פסיכולוגים המטפלים בזוגיות מאמינים שלא הדרך בה הסתיימה מערכת היחסים היא המשפיעה על המטען הרגשי, אלא הדרך בה אנשים זוכרים את הפרידה. הרושם הסופי של מערכת היחסים משפיע באופן עצום על עיצוב סיפור חייו של אדם. הוא מתעכב על זיכרונות מערכת היחסים תוך הפחתת הערכתו העצמית.

פרידות מואצות יותר כשהן מבוצעות כתוצאה מאירוע טראומטי כגון בגידה. במקרים כאלו, סוף מערכת היחסים עשוי להיות טעון ברגשות שליליים כגון פחד, כעס או רצון לנקמה. רוב המומחים לבריאות הנפש ממליצים על תקופת התבוננות טרם סיום חפוז של מערכת היחסים.

אנשים אינם מסוגלים לחשוב על העתיד כשהם חווים מצבים שליליים. הם חושבים על סיום הכאב עכשיו, ועל מנת לחוות סגירה, הם זקוקים לשיטת פעולה מעורבת הכוללת חשיבה מושכלת והגנה על האינטרסים העצמיים שלהם.

טיפולי דיכאון לאחר פרידה

אם העצב הקשור לסופה של מערכת היחסים משפיע לטווח הארוך, ופוגם באפשרות התפתחות מערכות יחסים אחרות והיבטים אחרים של החיים, מומלץ לבקש סיוע מקצועי של מטפל, יועץ או איש מקצוע אחר מתחום בריאות הנפש.

במקרה שהאבחנה היא דיכאון, טיפול עוקב עשוי לכלול תרופות נוגדות דיכאון או טיפול בדיבור. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא סוג מודרני מבוסס של טיפול בדיבור מונחה מטרה, שהוכח כיעיל במיוחד בטיפול בדיכאון לאחר פרידה. לעיתים מומלץ שילוב של תרופות ופסיכותרפיה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן