בדידות והשפעתה על הפרעות שינה – האם יש קשר?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדידות והשפעתה על הפרעות שינה – האם יש קשר?מחקר אשר בדק את הקשר שבין בדידות להפרעות שינה העלה ממצאים כי במצבים בהם האדם נמצא בבדידות או פחד הוא יתקשה לישון באופן נורמלי וכי בדידות אכן עלולה להוביל ללילות ללא שינה.

המחקר אשר נערך בבריטניה נבדקו למעלה מ-2200 בני 18ו-19 מרחבי אנגליה אשר סיפקו מידע אודות רמת בדידותם ודפוסי השינה שלהם, כ-25% עד 30% מהנשאלים העידו כי הם חשים בדידות לעיתים וכ-5% העידו כי הם בודדים. המעקב הוביל לתוצאות כי בקרב הנבדקים אשר העידו על תחושת בדידות הייתה נטייה הגבוהה בכ-24% לחוש עייפות ולסבול מקשיי ריכוז במהלך היום.

מחקר ומסקנות

על פי החוקרים של קינגס קולג' בלונדון ניתן לראות כי ירידה באיכות השינה היא אחת הדרכים הרבות בהן מתבטאת הבדידות וכי ישנה חשיבות רבה באיתור מוקדם של תופעות של בדידות המלוות במחשבות שליליות ובתפיסות מסוימות אשר עלולות ליצור מעגל קסמים שבשלב מאוחר קשה לצאת ממנו, הגישה הטיפולית המוקדמת לטיפול בתופעות אלה עשויה על פי מחברת המחקר, לואיז ארסנאו להקל על תחושות המטופל ולהעלות את איכות חייו ובמקרה זה גם את איכות השינה שלו.

תחושת הבדידות

תחושת הבדידות אופיינית בקרב צעירים ובני נוער ונובעת מהעובדה כי רבים מהם עוזבים את הבית לראשונה, הצעירים אשר השתתפו במחקר לומדים באוניברסיטה ומתמודדים עם האחריות והעצמאות לבדם, ההתמודדות מבלי להסתייע בהורים או בני משפחה אחרים והמרחק לעיתים מחברים וקרובים עלולה לגרום לתחושת בדידות, לכן ישנה חשיבות להעניק להם טיפול מסייע רגשי ותמיכה נפשית על מנת לטפל בתחושות אלה בטרם ידרדרו ויהפכו לבעיה נפשית חמורה יותר.

פחד, בדידות והפרעות שינה

ניתוח של ממצאי המחקר הוליד מספר סברות הקושרות בין תחושת חוסר הנחת, החרדה והבדידות לבין ירידה באיכות השינה, אולם חשוב לציין כי לא נמצא קשר ישיר ומובהק על פיו בדידות גורמת להפרעות שינה. תחושת הבדידות והפחד הובילו את החוקרים לבדוק חשיפת הנבדקים בעבר לאלימות, התעללות מינית וכו' ונמצא כי בקרב מי שנחשף לאלימות חמורה חלה עלייה של כ-70% בסיכון לסבול מהפרעות שינה.

מכאן הסיקו הרופאים והחוקרים כי חשיפה מוקדמת לאלימות מחריפה ומחזקת את הקשר שבין בדידות לשינה ירודה, כלומר בעיות שינה אצל אנשים החשים בודדים קשורה בחוסר ביטחון ופחד. המסקנה עולה בקנה אחד עם ההיגיון האומר כי בזמן השינה אנו לא יכולים לעמד על המשמר ועובדה זו עלולה לגרום לשינה שאינה עמוקה.

תופעה שכיחה

הפרעות שינה הינן שכיחות למדי וסובלים מהתופעה כ-25% מהאוכלוסייה, הבעיות עלולות להחמיר עם הזמן במידה ולא מטפלים בבעיה כראוי. הפרעות שינה מושפעות מהפן הרגשי ומופעיות בדרך כלל בצמוד לקשיים רגשיים. תחושות של בדידות, חרדה ודיכאון מהוות גורם בעל השפעה על איכות השינה ויש להתמודד הן עם הגורם הנפשי והרגשי העמוק ובמקביל לנסות ולהקל על התחושה והסימפטומים הנלווים לה.

טיפול בהפרעות שינה

  • שמירה על הרגלים קבועים, הקפדה על שעת שינה קבועה, סדר התארגנות קבוע לפני השינה, הימנעות מארוחות כבדות לפני השינה והפחתת שעות השינה בצהריים.
  • הימנעות מצפייה בטלוויזיה לפני השינה.
  • הימנעות מעישון – עישון עלול לעורר.
  • עיסוק בפעילות מרגיעה ומרפה לפני השינה כגון יוגה ומדיטציה.
  • הימנעו ממחשבות מטרידות.
  • פתירת קושי נפשי במידה וקיים על מנת לשפר את איכות השינה, טיפול בגורם ולא בסימפטום.
  • ניתן לשקול טיפול תרופתי המבוסס על הורמון המלטונין האחראי על תהליך השינה בגוף.
  • כדורי שינה או כדורי הרגעה אמנם גורמים להירדמות מהירה אולם גורמים לשינה שטוחה אשר לאחר הקימה ממנה אין אותה תחושת רעננות ואנרגיה המתקבלת לאחר שינה עמוקה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן