האדם הינו יצור חברתי מטבעו ועבור מרבית האנשים – בידוד חברתי או נידוי יהוו עונש קשה. לפעמים בדידות או בידוד חברתי מתהווים בקרב מתבגרים בשל בעיות אישיות או קושי חברתי.
בעיות חברתיות בקרב מתבגרים עשויות לנבוע מגורמים כגון קושי הסתגלותי, קיומה של חרדה חברתית, מצבים דיכאוניים, קשיי תקשורת, הפרעות בדימוי הגוף וסיבות נוספות.
איך מתמודדים עם הבעיה החברתית? מה עושים על מנת להתגבר על כך או בכדי להפחית את הבידוד? חשוב לזהות את מקור הקשיים והבעיות החברתיות ולא כדאי להתמודד לבד. טיפול במוקד הבעיה והתייעצות עם גורם מקצועי בהחלט יכולים לעזור.
הערכה עצמית נמוכה
עבור ילדים ובפרט עבור מתבגרים קיים צורך טבעי להימצא ביחסים חברתיים. הצורך בחברים הינו צורך בסיסי וכאשר אנו מדברים על בעיות חברתיות, הרי שאנו מדברים על אותם האנשים שצורך זה שבקרבם איננו ממומש באופן משביע רצון. בעיות חברתיות יכולות לנבוע מהיעדרם של מיומנויות חברתיות, כאשר קיומה של חרדה מעצים את הבעיה.
חרדה חברתית מקשה על לימוד והפנמה של מיומנויות חברתיות כך שהקושי עולה ונוצר מעגל קסמים. לרוב, מעגל זה מתחיל לא בשנות ההתבגרות, אלא בשלבי הילדות המוקדמת יותר. על פי ההערכות, אחד עד שניים מכל עשרה מתבגרים חווים בעיות חברתיות. במידה רבה, בעיות כאלה נשענות על הערכה עצמית נמוכה ונטייה למופנמות או ביישנות.
הפרעות קשב ואירועי חיים
אך לא רק מופנמות או הערכה עצמית נמוכה עשויים להביא לבעיות בקרב מתבגר או מתבגרת. בעיה חברתית יכולה להיות תוצאה של הפרעת קשב והיפראקטיביות, בשל הפרעה בדימוי הגוף. ישנם מתבגרים שמסתגרים לאחר חוויה אישית קשה או אירוע חיים טראומתי.
לעיתים, בעיה חברתית עשויה להסתיר מאחוריה חוויה של התעללות, חשיפה לאירוע טרור, אלימות. במהלך אבחון הבעיה החברתית חיוני לבדוק האם הבעיה החברתית מלווה את המתבגר מגיל צעיר או שמדובר בתופעה חדשה יותר.
ליקוי בכישורים חברתיים
כאשר בעיה חברתית איננה חדשה, כלומר איננה כזאת שהחלה בגיל ההתבגרות, היא בדרך כלל נשענת על ליקוי בכישורים חברתיים שונים. ליקוי כזה יכול לנבוע מקושי בכמה רמות. רמה אחת הינה רמה נמוכה באמונה במסוגלות האישית להתחבר לאחרים. יש כאלה שמתקשים להבין איתותים חברתיים, רמזים לא מילוליים.
בעיה קיימת כאשר מגיל צעיר חווה המתבגר קושי בהבעה רגשית. יש המגלים קושי ביכולת להכיל את רגשותיו של הזולת או להביע אמפתיה. בעוד שבקרב חלק מבני הנוער היכולות האלה נרכשות באופן טבעי, עוד במהלך הילדות המוקדמת, בקרב אחוז מסוים היכולות הללו אינן מופנמות באופן נאות ובאופן טבעי.
למרות הקושי, ניתן לרכוש יכולות כאלה גם באופן יזום, תוך שימוש בכלים שונים – קבוצה טיפולית, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול רגשי קוגניטיבי, טיפול באומנות ובתיאטרון ועוד.
למותר לציין שישנם מקרים שבהם הבעיה החברתית היא תסמין לקושי אחר. כאשר למשל מדובר בנער או נערה הסובלים מדימוי גוף נמוך או הפרעות אכילה, חיוני לטפל גם ברובד הזה ובמקביל – להתייחס גם לבעיה החברתית. באותו אופן, כאשר מדובר בבני נוער או מתבגרים הסובלים מבעיה בוויסות תחושתי או הפרעת קשב – יש לתת את הדעת גם על היבטים אלו.
טיפול בקבוצה וחרדה חברתית
כאשר הבעיות החברתיות נשענות על חרדה חברתית, אפשרי לטפל בכך באמצעות קבוצת תמיכה או קבוצה טיפולית. בקבוצות אלה, המנוהלות על ידי מנחה קבוצות או מטפל מוסמך, לומדים המתבגרים ש"השד לא נורא כל כך". ההכרה בכך שזוהי בעיה נפוצה עוזרת מאוד ולא פחות חשוב – מקבלים כלים לשפור התקשורת, להפחתת חרדה, להעצמת תחושת מסוגלות וביטחון עצמי.