טיפול זוגי – כיצד יכול להפחית דיכאון?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון הוא מחלה הגובה מחיר כבד מאוד, מחיר רגשי, פיזי וגם כלכלי. יש הקוראים לה "הסרטן של הנפש". דיכאון אינו עצבות או דכדוך שחולפים, מדובר על מחלה של ממש שגם עם מתן טיפול מתאים לא בהכרח חולפת. פעמים רבות מדובר על גלים, המחלה תוקפת ברמות שונות, לעיתים נעלמת אך חוזרת. 

הדבר ללא ספק משפיע על הקשר הזוגי ועל חיי המשפחה כולה. טיפול זוגי יכול לסייע בהתמודדות טובה יותר עם הדיכאון. בטיפול זוגי גם בן או בת הזוג הבריאים לומדים טוב יותר מהו מקומם, איך להתמודד ואילו מסרים להעביר לבן/ בת הזוג החולים והדבר מקל ואף יכול להפחית את רמת הדיכאון.

איך יודעים שמדובר בדיכאון?

אחת התקופות הקשות בחיי זוג היא התקופה של חוסר הוודאות, תקופה בה רואים שינויים התנהגותיים ואחרים אצל בן או בת הזוג, אך עדיין לא יודעים לאבחן זאת, לא יודעים עדיין אם מדובר במשהו חולף או משהו ממושך יותר שדורש טיפול. 

דיכאון יכול להיות מאובחן רק על ידי גורם מקצועי. לפי ה- DSM (ספר האבחון הפסיכיאטרי האמריקני) תסמיני דיכאון כוללים: עצבנות, עצב עמוק, שתקנות, אובדן הנאה וחוסר אנרגיה, שינויים בדפוסי האכילה והשינה. המצב מאובחן כדיכאוני על פי התקופה הרציפה בה נצפו תסמינים אלה ועל פי מספר התסמינים שנצפו גם שינויים כמו הזנחה עצמית – ירידה ברמת הטיפוח, שינוי או הפסקת הרגלים: אי ביצוע מטלות לצד צפייה ממושכת מהרגיל בטלוויזיה.

איך משפיע הדיכאון על הזוגיות?

בתחילת הדרך, הדיכאון משפיע כבר על ידי הפחתת פעילויות משותפות יחד. אם בעבר אהבו בני הזוג לעשות ספורט מסוים ביחד, הליכות משותפות, סרטים ועוד ואלה הולכים ופוחתים עד לאפס, הדבר כמובן ישפיע על טיב היחסים. 

לפני אבחון המחלה יכול גם בן הזוג הבריא, מתוך רצון לעודד ולהוציאו מהמצב, לומר לבן הזוג החולה משפטים כמו "תתאפס על עצמך", "מה קורה לך", "תתקלח ותרגיש טוב יותר" ועוד, משפטים שכמובן לא עוזרים ורק מראים את תסכולו של בן הזוג הבריא, מה שלא תורם לבן הזוג החולה. בהמשך, כאשר המחלה כבר מאובחנת, בן הזוג הבריא הופך במקרים רבים למטפל של בן הזוג החולה וגם כאן מערכת היחסים יכולה להתדרדר, אם לא מטפלים נכון בעניין.

טיפול זוגי – חלק משמעותי מהטיפול בדיכאון

מעבר לטיפול תרופתי, בו הותאמה לסובל מדיכאון התרופה המתאימה ובמינון הנכון, חלק משמעותי בטיפול ובשיפור המצב הוא טיפול רגשי. ההחלטה על טיפול פסיכולוגי צריכה לבוא מן החולה עצמו, כמובן בעידוד ותמיכה של הסובבים אותו. אם בן הזוג אינו מוכן לטיפול אישי, ניתן  ואף מומלץ להציע ללכת יחד לטיפול זוגי. 

טיפול זוגי מהווה חלק משמעותי בטיפול הרגשי ויכול לזרז מאוד את ההחלמה או להפחית את רמת הדיכאון. אם אתם, בני הזוג הבריאים, יוזמים טיפול זוגי, אתם מראים לבן הזוג הסובל מדיכאון שההתמודדות עם המחלה אינה מוטלת על כתפיו בלבד ואתם לוקחים חלק פעיל בהתמודדות עם המחלה. כך אתם גם מראים לו שהליכה לטיפול אינה מראה על שוני או חולשה.

טיפול זוגי – תמיכה משמעותית לבן הזוג הבריא

מערכת זוגית כוללת שני צדדים, לכן, דיכאון של אחד מבני הזוג יוצר השפעה על שני בני הזוג ואם זו משפחה – השפעה על כל המשפחה. טיפול זוגי לא נועד רק לסייע לבן הזוג הדיכאוני להתמודד עם מחלתו, אלא גם לבן הזוג הבריא שמקבל פלטפורמה להבעת הרגשות, המחשבות והתחושות.

ניתן יהיה לדבר עליהם ולעסוק בהם במהלך הטיפול והוא יקבל גם כלים להתמודדות איתם ולשיפור הקשר בין בני הזוג. במחקרים נמצא שחולים בדיכאון שטופלו גם באמצעות טיפול זוגי החלימו מהר יותר או הפחיתו את רמת תסמיני המחלה באופן בולט.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן