סימפטומיים יחודיים להפרעות השינה השונות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סימפטומיים יחודיים להפרעות השינה השונותהפרעות שינה הינה תופעה המלווה אנשים רבים בתקופות שונות במהלך חייהם. תופעה זו הנה מצב מתמשך המלווה בתסמינים רבים אשר עלול לפגוע בתפקוד היום יומי, זאת בניגוד לקשיי הירדמות משניים הנלווים לסיטואציה כלשהי, בין אם מדובר במבחן מלחיץ או בעומס במקום העבודה.

השינה הנה הליך פיזיולוגי חיוני לצורך מנוחת הגוף ואגירת כוחות. השינה בנויה משני מחזורים עיקריים- החלק האחראי על החלומות והחלק המתמקד בשינה עצמה אשר מחולק לארבעה שלבי שינה שונים, החל מהשלב ראשוני המתאפיין בתנומה קלה ועד השלב האחרון המוביל למצב של שינה עמוקה. הפרעות שינה פוגעות במהלך השינה התקין וגורמות לעייפות קשה הבאה לידי ביטוי במהלך היום יום.

הפרעות שינה באות לידי ביטוי באמצעות סימפטומים שונים, זאת בהסתמך על סוג ההפרעה, כאשר לרוב הן מתבטאות בקשיי הירדמות, שינה לא רציפה, עייפות מוגברת לאורך היום, קושי בהתעוררות וחוסר ריכוז לאורך היום.

אופי הסימפטומים הנלווים להפרעות השינה השונות

רוב הפרעות השינה באות לידי ביטוי בסימפטומים דומים ,בין אם מדובר בעייפות מרובה, מחזורי שינה קצרים מהרגיל או קשיי הירדמות, אולם ישנה חשיבות רבה לגילוי מקור ההפרעה, שכן לעתים הפרעת השינה נובעת כתוצאה מבעיה רפואית אחרת. בהקשר לכך הפרעות השינה השונות מתחלקות לסוגים שונים, כאשר כל תופעה באה לידי ביטוי על ידי סימפטומים שונים הייחודיים לה, מלבד אותם תסמינים שכיחים המופיעים ברוב רובן של הפרעות השינה השונות.

מלבד זאת נראה כי הסימפטומים השונים הנלווים להפרעות השינה השונות נוטים להתפרש על פני זמנים שונים במהלך היממה, כאשר לעתים יש נטייה להתעלם מתסמינים מסויימים  המופיעים לאורך היום אשר עלולים להעיד על קיומה של הפרעת שינה, בין אם מדובר בחוסר ריכוז, נטייה לעצבנות והתפרצויות לא מוסברות, או צורך מוגבר במזונות רווי קפאין.

סימפטומים המאפיינים הפרעות שינה הנובעות מהליך השינה עצמו

במקרים מסויימים הפרעת השינה נובעת מהשינה עצמה ומהווה סיבה ראשונית להתפרצות התופעה. דום נשימה בזמן השינה  נחשב לנפוץ במסגרת קבוצת הפרעות אלה. מצב זה מתאפיין בקשיי נשימה הנובעים מהיצרות חלקן העליון של דרכי הנשימה, כאשר נעשה שימוש רב במרכיבי הסרעפת השונים על מנת לשחרר את האזור ולאפשר זרימה מחודשת של האויר.

מצב זה מלווה בהפסקות נשימה תכופות ובתסמינים שונים כמו – נחירות חוזרות ונשנות עקב המאמץ להביא לפתיחה מחודשת של דרכי הנשימה, עייפות מתמדת לאורך היום בעקבות התעורריות בלתי פוסקות במהלך הלילה, תכיפות רבה במתן השתן בעת השינה ועוד.

ניכר כי תופעה זו עלולה להופיע בקרב קבוצות גיל שונות, בין אם מדובר במבוגרים או בילדים, אולם לרוב היא שכיחה יותר בקרב אנשים מבוגרים הסובלים מעודף שומן.

הפרעת שינה נוספת הנכללת גם היא תחת הקטגוריה של הפרעות שינה ראשוניות היא נרקולפסיה. תופעה זו מתאפיינת בהבזקי שינה תכופים במהלך היום, ללא שום קשר לשעות השינה אשר הצטברו במהלך הלילה. מצב זה מתבטא בתפקוד לקוי של מחזורי השינה השונים, כאשר אותו מחזור אשר אחראי על מערך החלומות מופעל באופן אינטנסיבי גם כאשר מדובר בתנומות קלות באמצע היום.

התקפי השינה הנלווים לנרקולפסיה אינם רצוניים ועלולים להוביל למצבים קשים, כאשר לעתים האדם הלוקה בה עשוי להירדם במהלך נהיגה, עבודה, או מצבים אחרים המחייבים עירנות מוחלטת. מלבד התקפי השינה התכופים, תופעה זו מלווה בסימפטומים  ייחודיים נוספים כמו- הלוצינציות הנובעות מתכיפות מוגברת של מחזור החלומות, שנת לילה לא סדירה ותחושה רגעית של שיתוק בזמן הליך ההתעוררות.

הפרעת שינה נוספת המלווה בסימפטומים ייחודיים היא תופעה בשם תסמונת הרגליים העצבניות. תופעה זו שכיחה יותר ביחס לנרקולפסיה ומתבטאת בתזזיתיות יתר של הרגלים במצב שכיבה ובמהלך השינה. תופעה זו מלווה בתחושת נימול ועקצוץ באזור הרגליים, כך שגובר הצורך לתנועה מתמדת של הרגליים, על מנת להקל על התסמינים הנלווים לכך.

סימפטומים של הפרעות שינה הנובעות ממצבים רפואיים שונים

כשם שהפרעות שינה מסויימות נובעות מעצם השינה עצמה, הרי שאחרות עלולות להופיע כסימפטום נלווה למצב רפואי אחר- פיזי ומנטלי כאחד. מקרים רבים של אינסומניה, עלולים לנבוע כתוצאה מבעיה פסיכולוגית כזאת או אחרת, בין אם מדובר בתחושת דכאון מתמדת או חרדות קשות. אינסומניה מבטאת למעשה נדודי שינה הבאים לידי ביטוי במקטעי שינה לא סדירים, קושי להירדם, ויקיצה פתאומית מבלי היכולת להירדם שוב.

במקרים רבים הפרעות שינה נגרמות כתוצאה מליקוי פיזי מסויים, כמו- כאבים באזורים שונים של הגוף, מחלות המתאפיינות בקשיי נשימה, הפרעות הורמונליות או מחלות הפוגעות המערכת עצבים. רוב מצבים אלה מתאפיינים בתסמינים כלליים האופייניים להפרעות שינה, בין אם מדובר בנדודי שינה, קשיי הירדמות, או שינה לא סדירה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן