דיכאון אחרי לידה בגברים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאוןנתונים סטטיסטיים כלליים מצביעים על אחד מתוך עשר אבות הסובלים מדיכאון לאחר לידה, בדרך כלל בשנה הראשונה לחיי התינוק. השפעות הדיכאון משתנות במהלך השנה הראשונות להורות. אבות נראים פגיעים ביותר לדיכאון כשהתינוק מגיע לגילאי שלושה חודשים עד חצי שנה. גם גיל האב משמעותי, ואבות בשנות העשרים נמצאים בסיכון גבוה יותר.

סימני ותסמיני דיכאון אחרי לידה בקרב גברים

תסמיני הדיכאון משתנים בין האבות, והמצב מוסיף נטל על מערכת היחסים. יש אבות שסבורים או מרגישים שכל מה שהם עושים הוא שגוי, ושבת זוגם מפרשת כל אמירה שלהם בצורה שגויה. הם נוטים לאבד את הערכתם העצמית, וחווים רגשות חוסר אונים, במיוחד כשמדובר בתינוק הראשון.

דיכאון עשוי לגרום לגבר לחוש מדוכדך או חסר תקווה רוב או כל הזמן. בנוסף מתרחש חוסר עניין או הנאה בפעולות קטנות הקשורות לתינוק, כמו גם חוסר עניין כללי בפעולות מהנות, עד לנסיגה מהמתרחש סביב.

אלו הם חלק מהתסמינים אותם עלול לחוות גבר הסובל מדיכאון לאחר לידה:

  • הפחתה והימנעות מקשרים חברתיים
  • שינויי תיאבון המתבטאים באכילה מועטת
  • כאבי גוף שאינם מוסברים
  • חרדה או תחושת דאגה
  • ירידה בתפקוד בעבודה
  • חוסר עניין במין
  • חוסר אנרגיה
  • בעיות שינה.

תופעות אלו, כשהן נמשכות למעלה משבועיים, מצביעות על דיכאון. כל אדם חווה יום מדוכדך אחד או שניים, במיוחד כשהוא הופך להורה חדש, אך אם גבר אינו חווה הקלה, או שההקלה מועטת ביותר, יתכן שמדובר בדיכאון לאחר לידה.

הגורמים לדיכאון לאחר לידה בקרב אבות

מדענים אינם יודעים את הסיבה המדויקת למצב זה. היסטוריה של דיכאון משפחתי, לחץ האחריות החדשה, דאגות כלכליות או לחצים בעבודה עשויים להוביל לדיכאון. התמודדות עם הטיפול בתינוק בשנה הראשונה, בנוסף לשינויים בחיים, מסבירים את הקושי של חלק מהגברים להתמודד.

שינויים אלו עשויים לכלול מעבר מקום מגורים, התחלת עבודה חדשה, עבודה במשך שעות ארוכות יותר, שינה מועטת, תחושות חרדה או דיכאון במהלך ההיריון, בכי תכוף של התינוק, תחושת ניתוק מפעולות יומיומיות, חוסר יכולת לחוש חיבור לתינוק החדש, חוסר הבנת צרכי התינוק, קושי להגיב לתינוק, לידת תאומים והתמודדות עם ירידה בהכנסות המשותפות. בנוסף יש להתרגל לנוכחות התינוק והשינוי במערכת היחסים הזוגית והמשפחתית.

התמודדות גברים עם דיכאון לאחר לידה

לצד הקשיים המופיעים עם לידת התינוק ותחושות הדכדוך, קיימת ההבנה, התחושה הבסיסית הטבעית והידיעה שהאב חשוב ביותר לתינוק, למרות שאין לתינוק עדיין מגוון יכולות להפגין את חשיבות נוכחות האב בחייו.

בניית מערכת היחסים בין האב לתינוק מתחילה בדברים קטנים כגון להחזיקו, לדבר אליו או לקרוא לו. פעולות פשוטות אלו מובילות להנאה מהתינוק וסיוע בגדילתו. רחצת התינוק, החלפת חיתול ואף מתן עיסוי לפני השינה הם שיטות רבות נוספות המשפרות את ההתמקדות בתינוק.

מגע קרוב לתינוק והנאה ממגע עורו משפרים את היכולת להתבונן בעיניו ולהקשיב לקולותיו. כעבור תקופה קצרה, האב מתחיל להשיב בקלות ובאופן טבעי יותר לגרגוריו. אך לצד הדאגה לתינוק, חשוב שהאב ידאג לעצמו, יקפיד על פעילות ואכילה בריאה, כך שניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי בתחושה.

מומלץ לצאת עם התינוק לטיול קצר במנשא או בעגלה, כדי להעניק הפוגה לבת הזוג, ולחזק את הקשר ההדדי בין האב לתינוק. שיטות התמודדות אלו משפרות את מערכת היחסים בין האב לתינוק, בינו לבין בת זוגתו ומשפחתו, ועדיפות בהרבה על מופנמות, השקעת שעות ארוכות בעבודה, או שתייה עודפת של אלכוהול.

אם ההקלה לא הושגה מהשתתפות בפעילויות אלו, מומלץ להצטרף לקבוצת תמיכה בה ניתן לפגוש אבות באותו מצב, למרות שהדכדוך עשוי להקשות על היציאה מהבית, ההשתתפות במפגשים תרומם את מצב הרוח ותשפר את תסמיני הדיכאון. דבר אחד בטוח, בשלב מסוים, הדיכאון יחלוף.

טיפול בדיכאון לאחר לידה בקרב גברים

אם שיטות ההתמודדות לא צלחו הקלת הדיכאון, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש. תוכניות טיפול קוגניטיבי התנהגותי, למשל, מסייעות לטיפול בתגובה להתרחשויות יומיומיות. התמקדות טיפולי בריאות הנפש היא שחזור המצב הנפשי הבריא.

אם הדיכאון אינו משתפר לאחר מספר שבועות של טיפול פסיכולוגי, או שהתסמינים מחמירים, המטפל עשוי להמליץ על טיפולים אחרים, כולל כמובן תרופות נוגדות דיכאון, שיטת פסיכותרפיה אינטנסיבית יותר, שילוב של סוגי טיפולים בדיבור, או שילוב של פסיכותרפיה ותרופות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן