המדריך לאיתור מצב דיכאון במישהו הקרוב אליכם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון חבר או בן משפחהדיכאון הוא הפרעה נפשית מורכבת, ונורות האזהרה עשויים להיות קשים לזיהוי. כשבן משפחה או אדם יקר אהוב סובל מדיכאון, חיוני ביותר לאתר את הסימנים בהקדם, ולדעת כיצד להבדיל בין מצב רוח שפוף רגעי לבין מצב רציני יותר.

דיכאון הוא מונח המשמש בדרך כלל באופן רופף וחסר מחשבה כדי לתאר כיצד מרגיש אדם לאחר שבוע רע בעבודה, או כתוצאה מפרידה. אך אומללות חולפת אינה זהה לדיכאון, שכן זוהי הפרעה מורכבת יותר. התסמינים והסימנים הפרטניים קובעים אם מדובר בדיכאון אמיתי או בדכדוך חולף.

יש להבין את הצורות הרבות של הדיכאון, ולהבדיל בין הסוגים השונים של דיכאון, כולל הכרה בתסמינים ייחודיים, גורמים והשפעות. כשאדם אהוב סובל מדיכאון, וסביבתו מודעת להיבטי המחלה וסוגי הדיכאון השונים, ניתן לסייע לו להתמודד ולקבל את הטיפול היעיל ביותר.

הכרה מוקדמת בנורות האזהרה והבנה בלתי מעורערת כי הסימנים מעידים על דיכאון, חיוניים להתחלת הטיפול. מאמר זה מפרט את סימני האזהרה אותם מפגין אדם אהוב, באמצעותם ניתן לקבוע אם זה הזמן להתייעץ עם איש מקצוע מתחום בריאות הנפש.

מחשבות על מוות

המציאות המפחידה המלווה דיכאון היא הקשר להתאבדות. רגשות בלתי נשלטים ושקיעה רגשית מובילים לעיתים קרובות אנשים מדוכאים לחפש פתרון קבע לבעיה שהיא זמנית. התאבדות של אדם אהוב עשויה להגיע ללא הפגנת תסמינים ראשונים, או שהקשבה בתשומת לב לדבריו יכולה לאתר את נורות האזהרה המתחבאות לעיתים נדירות בשיח שלו.

אך בין אם הסביבה הקרובה סבורה כי מדובר ב"שיח סרק" ובין אם אנשים מסביב סבורים כי הסיכויים להתאבדות יקירם קלושים, יש לפנות באופן מיידי לקבלת עזרה, ולו רק כדי להיות בצד הבטוח.

שינוי ברגשות

דיכאון הוא הפרעת מצב רוח המשפיעה על הדרך בה מרגיש אדם לגבי החיים בכלל. העובדה שאדם נוקט בהשקפה חסרת תקווה או חסרת ישע לגבי החיים, הוא התסמין הנפוץ ביותר הקשור לדיכאון.

רגשות אחרים עשויים להיות חוסר ערך, שנאה עצמית או אשמה עצמית שאינה מבוססת על המציאות. מחשבות חוזרות ונשנות על דיכאון ומשפטים מסוג: "הכול באשמתי", או "מה הטעם?" מעידים על כך שאדם אהוב סובל מדיכאון.

איבוד עניין

דיכאון עלול לבטל את ההנאה מביצוע פעילויות מהנות. איבוד העניין או נסיגה מפעילויות מהנות כגון תחביבים, יציאה עם חברים, ופעילויות ספורטיביות, הוא סימן מובהק נוסף לדיכאון. תסמין נוסף הוא ירידה בדחף המיני ואף אימפוטנציה.

עייפות ושינה

סיבה משמעותית בגללה אדם אהוב עשוי להפסיק להשתתף בפעילויות מהנות, היא עייפות מתמדת. דיכאון מגיע בדרך כלל עם חוסר אנרגיה ותחושת עייפות מכרעת, אשר עשויה להצביע על התסמינים המתישים ביותר של דיכאון.

מצב זה עשוי להוביל לשינה מוגזמת או היעדר שינה. דיכאון קשור אף לנדודי שינה, ומכאן להחמרת המצב. שינה שאינה איכותית ונינוחה עלולה להוביל אף לחרדה.

חרדה ועצבנות

זה ברור כי כל אדם חווה מידי פעם תקופה קודרת משהו, אך אנשים הסובלים מדיכאון מפגינים גם סימני חרדה ועצבנות.

מחקרים מראים כי גברים נוטים יותר להפגין סימנים אלו ומגיבים לדיכאון באופן שונה מנשים. נשים נוטות יותר להפנים את בעיותיהן, בעוד שגברים נוטים להחצין את תחושותיהם באמצעות האשמת אנשים אחרים.

תיאבון ומשקל

היבטים אלו משתנים באופן שונה מאדם לאדם כשמדובר בדיכאון. חלק מפגינים סימני תיאבון מוגבר ועולים במשקל, בעוד שאחרים אינם חשים תחושת רעב ויורדים במשקל.

גורם ההבחנה לקביעה אם השינויים התזונתיים קשורים לדיכאון הוא האם הם מכוונים או לא. אם אדם אהוב מפגין סימנים המעידים על הימנעות מכוונת מאכילה, או אכילה שהיא בבירור מוגזמת מהרגיל, סימן שמשהו משמעותי יותר מפריע לו.

חוסר שליטה על הרגשות

ברגע אחד, אדם אהוב מתפרץ בכעס, וברגע הבא הוא בוכה ללא שליטה. שום דבר בסביבה אינו גורם אמיתי להתפרצויות רגשיות אלו, אך התנודות ברגשות מתרחשות בתוך רגע. דיכאון עשוי להניף מצבי רוח ולהפוך למערבולות המוציאות אדם מהשלווה אליה הוא נכסף כל כך.

אם אדם מפגין חלק מתסמינים אלו במשך למעלה משבועיים, ניתן לראות בכך סימן להפרעת דיכאון מג'ורי. הכרה במצב ומציאת הטיפול הנכון חיונית לקבלת הסיוע הדרוש.

דיכאון משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם, אך קיימים טיפולים שונים, החל משינויים באורח החיים ועד לטיפולים תרופתיים ופסיכולוגיים, וכן גם טיפול זוגי בדיכאון, שמאפשר לבני הזוג להתמודד טוב יותר עם המצב החדש. ללא קשר לשיטת הטיפול הנבחרת, קבלת עזרה מקצועית היא הצעד הראשון להשבת החיים למסלולם.

ראו גם:

לא פשוט: כיצד להתמודד עם התאבדות של אחד ההורים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן